uwv.png

*** Speciaal geschikt voor mensen die aan omscholing doen via het UWV ***

Wij zijn als opleidingsinstituut gecontracteerd door UWV i.h.k.v. het Inkoopkader Scholingsdiensten 2021. Dat houdt in dat wij één van de opleidingsinstituten in Nederland zijn die opleidingen en trainingen mogen verzorgen om mensen te helpen bij hun terugkeer in het arbeidsproces. Scholing of omscholing is belangrijk en helpt je bij het vinden van een baan die past bij jouw mogelijkheden. Je contactpersoon bij UWV kan daarbij adviseren, overleg daarom altijd vooraf met hem of haar voordat je start!
UWV betaalt alleen een opleiding als het noodzakelijk is om ander passend werk te kunnen vinden. In dat geval wordt er van jou verwacht, dat je er alles aan doet om de opleiding goed af te ronden.
 

UX ICT Architect (krapteberoep) dekt disciplines zoals interface en interaction design, ontwikkelen van prototypes, maar het gaat ook over nieuwe manieren en denkwijzen om als zelfstandige ontwerper of binnen een team tot betere ICT ontwerpen te komen. In deze opleiding ga je écht de diepte in en leer je alle facetten van UX kennen binnen de wereld van ICT architectuur. Deze opleiding is verspreid over +/-10 weken.
Tussendoor maak je vlieguren in het vak op eigen houtje, zodat je bij aanvang van elke trainingsdag opnieuw al je vragen kunt stellen waar je tegenaan loopt.


Bij deze opleiding krijg je ook nog een halve terugkomdag begeleiding van je ux portfolio en je ux sollicitaties.

Aan het eind van deze opleiding beschikt je over alle skills die een allround UX designer/UX ICT architect zou moeten beheersen. In welke mate, hangt af van je eigen vlieguren die je maakt.

Op aanvraag krijg je een diploma met een examen en evt. herexamen.

6,5 trainingsdagen, verspreid over 6-8 weken / € 4090 excl. btw
€ 4.948,90 incl. BTW

 

Heb je maximaal een budget van € 2500 incl BTW?

Dan krijg je 3,5 dag met daarin de eerste drie dagen van deze training verspreid over 3 à 4 weken,

plus de halve terugkomdag.


Dat is inclusief:

✓Briefingframework om nieuwe UX-projecten op te starten

✓ Gratis must read e-books

✓ Administratiekosten of andere verborgen kosten

✓  De UX Academy Slack community waar onze trainers je blijvend helpen, ook ná de training

Schermafbeelding 2019-02-11 om 12.46.16.
figma-vector-logo.png

Twijfel je nog? Bel voor opleidingsadvies 020 - 893 43 11

UX ICT ARCHITECT

In de opleiding UX ICT Architect leer je online producten te ontwerpen en optimaliseren door het verbeteren van de gebruikerservaring. 

Q&A FILM

  1. 0:00-5:24 Wat kun je er mee bereiken? Welk resultaat kun je verwachten na deze opleiding?

  2. 7:19-12.21 Is het wat voor mij? Kan iedereen deze opleiding volgen of heb je bepaalde kwaliteiten nodig?

  3. 12:44- 15:00 Zit je echt in code te programmeren in deze opleiding? Hoe technisch is het?

  4. 15:00- 19:26 Hoe realistisch is het dat je met deze opleiding een baan kan vinden?

  5. 20:00-33:27 Hoe ziet de opleiding er globaal uit?

  6. 34:00-34:57 Hoeveel huiswerk?

  7. 34:57-37:14 Is er een eindtoets?

  8. 37:24-38:49 Welke cursussen kan ik het beste volgen zodra ik een baan heb?

LEERDOELEN

  • Je leert je rol en verantwoordelijkheid als UX-designer

  • Je leert waar bedrijven tegenaan lopen en hoe je moet pleiten voor een ontwerp met een betere gebruikservaring.

  • Je leert dat UX-design een cyclisch proces is en dat het dus méér is dan enkel het maken van mooi uitziende interfaces.

  • Je leert hoe je volgens diverse frameworks voor design te werk kan gaan en hoe je ook betrokken kan zijn bij Agile processen zoals Scrum en Lean.

  • Je leert een UX-project goed te beginnen en doorloopt de belangrijkste fasen aan de hand van enkele eenvoudige maar cruciale oefeningen.

  • Je zult merken dat UX-design teamwork is en ook leren hoe je een eigen team vormt of andere teams erbij betrekt.

  • Je leert de belangrijkste principes en uitgangspunten voor UX-design, waarop je websites en apps kunt toetsen en beoordelen.

  • Je bent in staat om ideeën voor online producten en diensten via een beproefde aanpak naar een bruikbare en gebruikersvriendelijke combinatie van functies, inhoud en visueel ontwerp te leiden.

  • Je leert de belangrijkste principes voor Visual Design en leert uitgebreid een tool naar keuze (Figma of Adobe XD) te gebruiken. (Dit is het extra gedeelte in de lange versie van deze training.)

  • Je leert welke UX-aspecten en -taken te maken hebben met IT/ICT.

  • Je begrijpt om welke redenen en op welke momenten je misschien andere specialisten of partijen moet inschakelen, zoals een UX-researcher, UI-designer of usability-tester.

  • Je leert je overwegingen uit te leggen en je keuzes te verdedigen.

PROGRAMMA

Voorbereiding
Ter voorbereiding van je eerste dag dien je een dag huiswerk te maken, door o.a webinars te bekijken, een introductie training te bekijken en een boek te lezen (krijg je van ons!) 


Dag 1: Kennismaken met het vakgebied en de gebruiker

 

Leer denken als een ux designer; voeg een nieuwe waarde toe aan je team
 

  • Kennismaken met het vakgebied en de gebruiker

  • Korte introductie: wat is User Experience Design en Interaction Design? En hoe integreer je het in de bestaande manier van werken?

  • Je leert wat gebruiksvriendelijkheid is en hoe (en waarom) je de gebruiker betrekt in het ontwerpproces.

  • Je krijgt inzicht in hoe je aan de slag gaat met UX Design, ontdekt de valkuilen en leert hoe je die kunt omzeilen. 

  • Welke populaire processen zijn er, hoe sluiten deze aan op IT/ICT en wat is het minimale en maximale UX traject?

  • Je maakt kennis met diverse UX-tools en -deliverables en leert overzicht houden.

  • Huiswerk-opdracht: zoek of kies een case en maak een UX-briefing om vast te stellen wat je rol en verantwoordelijkheden zijn als UX-designer (ca. 1 uur werk)​


Dag 2: Aan de slag met een case naar keuze

  • Je weet na deze dag echt wat UX kan inhouden en hoe je het hoort toe te passen.

  • Je presenteert in 5 minuten je case naar keuze en ontvangt waardevolle feedback van de trainer en medecursisten.

  • Je krijgt steeds meer vertrouwen met de materie, het jargon en enkele veelgebruikte tools.

  • We gaan in op gebruikersonderzoek. Wie zijn je gebruikers en hoe kun je ze indelen?

  • Je leert een persona maken en past deze toe op jouw case.

  • Je schrijft een user scenario voor je persona; die gebruiken we op dag 3.

  • We gaan in op alle 'geparkeerde' vragen.


Dag 3: Informatie architectuur
 

  • Van ideeën en data naar wireframes en prototypes.

  • Je neemt een frisse duik in de wereld van informatie-architectuur en flowcharts.

  • Wat zijn de oorzaken en gevolgen van veel slecht presterende websites en apps?

  • De noodzaak van een goede informatie-architectuur en het belang van metadata en keywords (tags).

  • Hoe je de structuur van informatie kan inventariseren en opzetten (Assessment & Gap Analysis).

  • Veel voorkomende taxonomieën en weergaven van informatie.

  • Aanhaken bij een Content Management System.

Dag 4 Theorie over visual design (UI) 
 

  • Ontdek de essentiële basis voor vrijwel alle design.

  • Psychologie, Gestalt Principles, Heuristisch onderzoek.

  • Wetten, regels, richtlijnen, technische randvoorwaarden.

  • Conventies maken en breken, blindness, responsive design, layout-stijlen.

  • Guidelines voor systemen, huisstijlen, beproefde designs, design systems.

  • Verschil met ontwerpen voor touch & mobile, nieuwe trends.

  • Kleursystemen, kleurgebruik, kleurthema's, contrastwerking.

  • Typografische kenmerken, lettertypen kiezen, nieuwe font-technieken.

  • Korte oefeningen en talloze leerzame goede èn foute voorbeelden.

Dag 5 Figma
 

  • Inleiding tot het maken van wireframes en mock-ups

  • Kennismaking met de werkomgeving (online en desktop).

  • Starten bestand, begrijpen hiërarchie (Pages, Frames, Layers).

  • Samenwerken aan een eenvoudig wireframe (rapid prototype).

  • Indeling a.h.v. een Layout Grid (kolommen en marges), Guides.

  • Invoegen van vormen (lijnen en vlakken) en beelden (maskers).

  • Kleuren (vulling en lijn), pipet, verlopen, effects (Shadow, Blur).

  • Vormen tekenen met het bijzondere Vector Network (path/paint).

  • Gebruiken van populaire UI-elementen (iOS, Android, Windows).

  • Huiswerk-opdracht: je eigen wireframes beter uitwerken.


Dag 6 Figma zelf gaan toepassen
 

  • Slimmer en sneller werken, en interactive design

  • Tekst toevoegen (auto-width/height, fixen), typografie instellen.

  • Objecten uitlijnen en groeperen, Autolayout, Constraints, Resize.

  • Slimmer werken d.m.v. Styles en Assets (Components, Variants)‍.

  • Meer formaten makkelijker aanmaken m.b.v. Responsive Resize.

  • Navigaties, scrolls, overlays, hovers, transities, (micro)animaties.

  • Het uitwerken van de interactiviteit in je eigen prototype.

  • Speciale features zoals Font Agent, Plugins, Thumbnails.

  • Integratie met andere populaire software en bestandstypen.

  • Anderen uitnodigen voor samenwerken, tekst en audio-chat.

  • Delen van Libraries, Templates, instellen/gebruiken van versies.

  • Voorbereiden en maken van Style Guide en/of Design System.

  • Presenteren, in een browser of de mobile app, met hotspot-hints.

  • Commentaren, feedback verzamelen, ook via andere platformen.

  • Exporteer frames, materialen, en design-specs voor developer.

  • Het testen van je eigen prototype met andere cursisten.

Dag 7 (halve dag!) Terugkomsessie
 

  • We gaan in op je UX sollicitaties en wat daarvoor nodig is.

  • We bekijken ux porfolio's en je kan feedback krijgen op je eigen ux portfolio.

  • We gaan in op je zekerheden en je onzekerheden en wat je daaraan kunt doen.

TRAINERS

Peter 2020 square face vrij 800.jpg

Peter Villevoye

UX-consultant/Customer Experience-designer

 

Peter is een trainer in hart en nieren. Hij weet alles over UX, mede omdat hij 'UX certified' is vanuit Nielsen Norman Group. Daar heeft hij diverse certificaten gehaald, waaronder: Information Architecture, Navigation Design, Emerging Patterns for Web
Design Tradeoffs & Decision Frameworks, Visual Design for Mobile and Tablet en
Design Facilitating UX Workshops. 

aug-2019-vzc-light.jpg

Koen Ahn

Experience designer

 

Multimedia Designer based in Utrecht. Loves to create solution oriented, visually harmonious designs. Interested in design consultancy and children's illustration.