top of page

Een echt uitmuntende gebruikerservaring ontstaat wanneer woord, beeld en techniek elkaar versterken. In de eerste twee dagen leer je alles over UX Writing, zodat je het verschil leert maken met de juiste woorden op de juiste plek.

 

Je speelt als UX Writer een belangrijke rol in het gehele ontwerpproces, dus van het analyseren van de uitdaging tot het testen van mogelijke oplossingen. Je leert om vanuit een gestructureerde aanpak te werken zodat die behulpzame foutmelding of rake tip als vanzelf uit je pen vloeit.

Een snellere doorlooptijd, maar ook betere kwaliteit, betere onderhoudbaarheid en betere resultaten? Om dit te doen, heb je een contentstrategie nodig die antwoord geeft op vragen over doelstellingen, doelgroepen, merkidentiteit, organisatie en bemensing. Maar die ook beschrijft welke content je precies nodig hebt en hoe die is gestructureerd. Je leert op dag 3 hoe je zo’n contentstrategie neerzet met behulp van het Contentstrategie Framework (cc). We passen dit Framework toe in een case, zodat je er hands-on mee leert werken. Schrijven leer je niet uit een boekje, dat moet je doen. Dus breng vooral je eigen case mee!

Voor wie?

Je hebt ervaring als (online) copywriter of (web)redacteur, of je hebt veel te maken met content, bijvoorbeeld omdat je UX Designer, UI Designer, productdesigner, servicedesigner of informatieanalist bent.

3 trainingsdagen, verspreid over 4 weken / € 2.095 (excl. btw)

Aantal deelnemers: 4 tot 6 (vol=vol)

`

Dit zit er allemaal bij:

✓ De belangrijkste slides per dag in pdf

✓ Contentstrategie Framework (cc)

✓ Administratiekosten

✓ Versnaperingen en heerlijke lunches

✓ Na het volgen van je training kun je voor al je vragen terecht bij onze UX

Academy Slack community, waar onze trainers en oud-cursisten altijd voor je

klaarstaan

UX & CONTENT 
OPLEIDING

Leer content als integraal onderdeel in het UX ontwerpproces in te zetten. Ontwerp met letters op interfaceniveau, maar breng ook het grote plaatje in beeld: hoe helpt content om businessdoelen te combineren met

gebruikersbehoeften? Hoe richt je een contentorganisatie in zodat je

gebruikers kwalitatief goede, relevante content krijgen voorgeschoteld?

 

Als je UX Writing en het Contentstrategie Framework (cc) in je vingers hebt, heb je alle tools in handen om het contentmonster te temmen en het vóór je te laten werken.

PROGRAMMA

Dag 1

10:00 - 12:30 uur

  • Introductie

  • Meegebrachte voorbeelden bespreken

  • Wat is UX Writing en waarin verschilt het van andere vormen van schrijven?

  • Aan de slag met een schrijfopdracht

  • UX Writing in het UX universum


13:00 - 15.00 uur

  • Canvas: error messages, labels, hints, headings, tooltips, controls, pop-up messages, links, navigation

  • Aan de slag met een opdracht

  • Samenwerking met de UX Designer


15:30 - 16.30 uur

  • Toegankelijk schrijven

  • Aan de slag met een opdracht

  • Style guide voor UX Writing

  • Huiswerk: aan de slag met een style guide voor je case​

Dag 2

10:00 - 12:30 uur

  • Huiswerk bespreken

  • UX writing maturity: je eigen werkproces

  • Intake uitvoeren

  • Aan de slag met een opdracht

13:00 - 15:00 uur

  • Tools & copy (o.a. Figma en Sketch)

  • Prototypen, testen en itereren

  • Aan de slag met een opdracht

15:00 - 16:30 uur

  • Aan de slag met een opdracht

  • Organisatie, onderhoud en inbedding: het Contentstrategie Framework

  • Do’s & don’ts

  • Tips voor verdere (zelf)studie

  • Afronding

Dag 3

10:00 - 12:30 uur

  • Introductie

  • Meegebrachte voorbeelden bespreken

  • Wat is een contentstrategie?

  • Uitleg Contentstrategie Framework

  • Framework: Doelgroepen

  • Opdracht

  • Framework: Merkidentiteit

  • Opdracht

  • Framework: Doelen en strategie
     

13:00 - 15:00 uur

  • Opdracht

  • Framework: Contentsoorten

  • Opdracht

  • Framework: Contentanalyse

15:00 - 16:30 uur

  • Framework: Opdracht

  • Framework: Organisatie en beheer

  • Afronding

WIJ ZIJN OP 7 PUNTEN ANDERS DAN ANDERE OPLEIDERS

1. Vooraf een telefonisch kennismakingsgesprek met de trainer
2. Kleine groepen met maximaal 6 cursisten: volop ruimte voor 1 op 1 coaching
3. Pas de theorie toe op je eigen projecten die je meeneemt naar de training
4. Wij zijn bevlogen ontwerpers in het werkveld en delen graag UX projecten waar we nu aan werken
5. Heerlijke vegetarische lunch en blijvend toegang tot onze online leeromgeving
6. In de UX Academy Slack community helpen onze trainers je ook ná de training
7. Certificaat van hét Nederlandse UX expertisecentrum

PRAKTISCH

Inschrijven

Schrijf je online in. Daarna ontvang je een bevestiging per mail en een factuur.

 

Intakegesprek

De trainer belt je in de week voor de training.

Hardware

Neem je eigen laptop mee (geen tablet). Heb je een beveiligde laptop? Dat is geen probleem; als je er maar mee online kunt. Je hebt geen speciale software nodig.

Voorbereiding 

Dit bespreken we tijdens de intake.

 

Huiswerk 

Na dag 1 krijg je een huiswerkopdracht mee waarin je de theorie van dag 1 op je eigen case gaat toepassen. Hier ben je 2 tot 4 uur mee bezig.

Krijg ik een certificaat?

Jazeker! Je krijgt na afloop van onze trainingen een certificaat van deelname opgestuurd.

ONTMOET DE TRAINER 

IMG_9269_edited.jpg

Joep van Loon

UX Consultant/UX Writer

 

Joep werkt al sinds 2001 in de online (bureau)wereld en heeft zich jarenlang vooral gericht op copy en concept. Tegenwoordig is hij bezig met het verbeteren van gebruikerservaringen: een puzzel waarbij je altijd nieuwe stukjes kunt aanleggen. Hij geniet van samenwerking over disciplines heen.

Joep op LinkedIn

bottom of page