Het UX Expertisecentrum van Nederland

UX RESEARCH
WORKSHOP
Leer grondig onderzoek doen naar je gebruikers met verschillende methodieken. Ga daarna aan de slag met een usability test en een script om je ontwerpen te maken op basis van feiten en inzichten.
WIJ ZIJN OP 7 PUNTEN ANDERS
DAN ANDERE OPLEIDERS
-
Bij ons zijn er max. 6 cursisten in de training waardoor we 1 op 1 coaching kunnen geven: dat is uniek!
-
In alle trainingen neem je je eigen case mee om direct aan de slag te gaan
-
Ons certificaat staat hoog aangeschreven. Waarom? Wij zijn een UX expertise centrum: we geven geen marketing of web development trainingen.
-
Onze trainingsruimte ademt UX uit met een boekenkast vol UX literatuur en er hangen UX posters aan de muur en we hosten vaak UX Meetups
3 dagen € 2095 (excl. btw)
Voor wie
-
Je bent nog geen volwaardig onderzoeker op UX-gebied.
-
Je wilt je ontwerpen of keuzes tijdens het ontwerptraject laten afhangen van gebruikers.
-
Je wilt beter samenwerken met UX-researchers of het zelf eigen maken.
Aantal deelnemers in de workshop: 4-6 vol=vol!
Dit is inclusief:
✓ Je eigen case testen in een mobiel usability lab
✓Lijst met voorbeeld vragen voor verschillende typen interviews
✓ Scripttemplate voor usability testing
✓ Administratiekosten
✓ De UX Academy Slack community waar onze trainers je helpen, ook ná de training
Twijfel je nog? Bel voor opleidingsadvies: 020 - 893 43 11
UX Research
Leer usability tests opzetten en ontwikkel je interviewvaardigheden in 2 dagen
€ 1130
Maximaal aantal deelnemers: 6

PRAKTISCHE SKILLS EN THEORIE
Je leert:
-
UX research doen op basis van je eigen case
-
De belangrijkste UX-researchmethoden en - technieken kennen, plus de nieuwste tools
-
Design keuzes beargumenteren op basis van data
-
Interviewvaardigheden die ook van pas kunnen komen in andere gesprekken
-
Hoe je van onderzoeksdata naar conclusies en bruikbare inzichten komt en hoe je deze communiceert
-
Hoe je overzicht houdt over een grote hoeveelheid gebruikersdata
-
Hoe je gebruikersdata moet interpreteren voor besluiten op interface niveau
SOFT SKILLS
Je leert:
-
Dat je je team kan overtuigen dat meer tijd en budget naar ux research zou moeten gaan
-
Dat je een onderbuikgevoel kan wegnemen door het onderzoeken van gebruikersgedrag.
-
Dat je op basis van data stakeholders makkelijker overtuigen van ontwerpkeuzes.
-
Efficiëntie brengen in het ontwerpproces: dankzij onderzoek weet je wat werkt en wat niet, zo kun tijdens het ontwerptraject sneller keuzes maken
PROGRAMMA
Dag 1: Kennismaken met UX-research
De eerste dag staat in het teken van kennismaken met het vakgebied van UX research en de verschillende methoden en technieken. Iedereen werkt aan een eigen meegebrachte case / project gedurende de dag.
10.00-12.30 uur: Introductie
-
UX research fundamentals: Wat is UX research en waarom is het belangrijk.
-
Het plannen en opzetten van je onderzoek
-
Onderzoeksvragen formuleren
13.00 - 17.00 uur: UX-research fundamentals
-
Methoden, technieken en tools in UX research & wanneer gebruik je wat
-
Werven van deelnemers voor je onderzoek
-
Script schrijven: hoe kom je van onderzoeksvragen naar interview vragen
Dag 2: Interviewtechnieken
De tweede dag staat in het teken van interviewen. Interviewen een van de belangrijkste skills voor een UX researcher. Je hebt interviewtechnieken niet alleen nodig voor diepte-interviews, maar ook voor focus groepen, usability tests, concept tests en contextual inquiries, etc. De diepgang die je bereikt in je onderzoek en de kwaliteit van de resultaten is voor een groot deel afhankelijk van de vaardigheden van de onderzoeker: stel je de juiste vragen en stel je die vragen op de juiste manier?
10.00-12.30 uur: Interviewtechnieken
-
Theorie achter interviewen
-
Omgaan met lichaamstaal en sfeer tijdens het interview
-
Oefenen met interviewtechnieken in een mobiel usabilitylab
-
Ontvangen van feedback op je interviewvaardigheden
13.00 - 17.00 uur: oefenen
-
Oefenen met interviewtechnieken
-
Omgaan met lastige situaties & biases
Dag 3: Chocola maken van data en de context van onderzoek
Deze dag zit alleen in de drie-daagse training. Op dag 3 ligt de focus op het analyseren, verwerken en communiceren van data. We gaan in op hoe je chocola maakt van je onderzoeksresultaten en hoe je die op een effectieve manier communiceert binnen de organisatie. Daarnaast bespreken de context van UX research.
10.00 - 12.30 uur: Analyse en verwerken van onderzoeksdata
-
Wat is je rol als onderzoeker
-
Hoe past UX research in het ontwerpproces
-
Hoe krijg je de organisatie mee
-
Doe je zelf onderzoek of besteed je het uit
-
Analyseren en verwerken van onderzoeksdata
13.00 - 17.00 uur: Communicatie van de resultaten
-
Oefenen met het analyseren van en verwerken van onderzoeksresultaten
-
Hoe communiceer je data effectief
PRAKTISCHE INFO
Wanneer, waar en is er nog plek?
Dit vind je in de agenda.
Inschrijven en intakegesprek
Schrijf je in via deze website. Daarna ontvang je een bevestiging per mail en een factuur. 1 á 2 weken voor aanvang van de training bellen we je voor een telefonische intake. Dan maken we even kennis en kijken we of er onderwerpen zijn waar we extra aandacht aan kunnen schenken.
Meenemen: je eigen laptop
Neem een laptop mee. Heb je een beveiligde laptop? Dat is geen probleem; als je er maar mee online kunt. Voor deze workshop hoef je geen speciale software te hebben.
Voorbereiding en huiswerk
Je hoeft je niet voor te bereiden op deze training. Wel moet je een vergelijkbare opleiding hebben afgerond of ervaring in het vak hebben! En we vragen je om van te voren na te denken over een case waarop je feedback wilt. En aan het eind van de eerste trainingsdag krijg je een huiswerkopdracht van ca. 2-4 uur.
Krijg ik een certificaat?
Jazeker. Je krijgt na afloop van onze cursussen een certificaat mee. Daarop komt een beoordeling te staan van het eindresultaat, je inzet en hoe goed je bent in het toepassen van de theorie in de praktijk.
Brochure downloaden
Print de inhoud van de training uit en lees het nog eens na.
ONTMOET DE TRAINER

Sjoerd Walinga
Senior consultant bij Concept 7
Specialiteiten: interaction design, user interface design. Ik maak moeilijke dingen makkelijk. En dat is soms best moeilijk. Ik zorg ervoor dat de klantbeleving van jouw digitaal product beter wordt én je conversie toeneemt.
Dit doe ik door design te combineren met psychologie, gebruikersonderzoek, data, 10 jaar ervaring en een flinke dosis passie.