top of page

Ben je Product Owner, strateeg of manager? Ben je inhoudelijk sterk en wil je je op managementniveau bewegen? Deze masterclass geeft je handvatten om UX te benaderen vanuit een multidisciplinaire helicopterview. Plus een stevige basis in stakeholdermanagement. Je gaat naar huis met een persoonlijk omgevingsplan waar je direct mee aan de slag kunt en een schat aan onderhandelings- en gesprekstechnieken, die je hebt geoefend met een trainingsacteur.

Voor wie?

Voor mediors en seniors. Zoals:

  • UX-designers, service designers.

  • User interface-ontwerpers.

  • Front-end developers, functioneel ontwerpers, product owners, business-analysten.

  • Online marketeers, conversie-specialisten

 

3 dagen / € 2295 (excl. btw)

Maximaal aantal deelnemers in de training: 4-6 vol=vol
 

Dit zit er allemaal bij:

✓ Handige checklist voor UX-stakeholder analyse

✓ Gezonde lunch op onze locatie, die max. 5 min. lopen is van A'dam CS of Utrecht CS 

✓Administratiekosten of andere verborgen kosten

✓ De UX Academy Slack community, waar onze trainers je blijvend helpen, ook ná de training

UX MASTERCLASS
STAKEHOLDER
MANAGEMENT

Inclusief rollenspel met trainingsacteur!

Neem je eigen case mee en breng je stakeholders in kaart. Ga hiermee je team beïnvloeden en meer draagvlak krijgen als leider. Leer onderhandelingen- en gesprekstechnieken toe te passen met een trainingsacteur om je team te overtuigen.  

WIJ ZIJN OP 7 PUNTEN ANDERS DAN ANDERE OPLEIDERS

1. Vooraf een telefonisch kennismakingsgesprek met de trainer
2. Kleine groepen met maximaal 6 cursisten: volop ruimte voor 1 op 1 coaching
3. Pas de theorie toe op je eigen projecten die je meeneemt naar de training
4. Wij zijn bevlogen ontwerpers in het werkveld en delen graag UX projecten waar we nu aan werken
5. Heerlijke vegetarische lunch en blijvend toegang tot onze online leeromgeving
6. In de UX Academy Slack community helpen onze trainers je ook ná de training
7. Certificaat van hét Nederlandse UX expertisecentrum

Trainer Stakeholder management

PRAKTISCHE SKILLS EN THEORIE

Je leert:

  • Stakeholdermaps en stakeholderanalyes maken op basis van je eigen case

  • Alle belanghebbenden, hun belangen, problemen en standpunten in kaart brengen met een persoonlijk projectomgevingsplan

  • Sterk onderhandelen met de Multi Gains Approach.

  • Conflicten beter op te lossen

  • Moeilijke gesprekken voor te bereiden

SOFT SKILLS

Je leert:

  • Navigeren als een UX-manager met een hoger denk- en handelingsniveau

  • Een multidisciplinaire samenwerking realiseren door mensen te verbinden

  • Onderhandelen en conflictgesprekken voeren

  • Collectieve belangen onderscheiden in je team

  • Draagvlak bouwen voor je UX afdeling

PROGRAMMA

Dag 1: Inzicht in je professionele omgeving met stakeholderanalyse

10.00-12.00 uur
✓ Theorie stakeholdermanagement
✓ Oefening stakeholderanalyse
✓ Mutual Gains Approach: de standpunten, belangen en waarden van je collega's
 

13.00-15.00 uur

✓ Overzicht stakeholdermanagementtools: wanneer zet je welke tool in?

✓ Problemen, standpunten en belangen in kaart brengen

15.00-16.30 uur

✓ Plan voor lastige gesprekken, communicatie en participatie
✓ Oefening met de meest voorkomende stakeholdermanagementtools
✓ Huiswerkopdracht: je eigen projectomgeving in kaart brengen

Dag 2: Stakeholder mapping in de praktijk brengen

10.00-12.00 uur
✓ Case presenteren en stappenplan ontwikkelen 

✓ Stakeholders en belangen in kaart brengen

✓ Issues in kaart brengen

13.00-15.00
✓ Oplossingsruimte analyseren via casegesprekken. Een ervaren acteur legt jou het vuur aan de schenen als lastige stakeholder, zoals project owner, investeerder of manager.

✓ Strategie en plan bepalen voor communicatie

15.15-16.30
Proces inrichten

✓ Resultaat: een persoonlijk omgevingsplan waar je direct mee aan de slag kunt

Dag 3: Rollenspellen


10.00-16.30 uur

 Een ervaren trainingsacteur legt jou het vuur aan de schenen als lastige stakeholder, bijv. als project owner, investeerder of manager.

 Tips en tricks om beter draagvlak te krijgen voor je project

 We gebruiken we diverse speltechnieken om aannames in je case te onderzoeken en valideren 

Je leert hoe je door het (voor-)spelen van situaties meer inzicht krijgt in de motieven en strategieën van je stakeholder 

je maakt kennis met de kracht van onderzoekend repeteren, subtekst en fysieke system mapping.