Hoe kan dat nou: in 8,5 dagen een UX designer worden? Deze opleiding is verspreid over 3/4 maanden.
Tussendoor maak je vlieguren in het vak op eigen houtje, zodat je bij aanvang van elke trainingsdag opnieuw al je vragen kunt stellen waar je tegenaan loopt. In deze opleiding volg je 3 trainingen achter elkaar:

UX Basistraining

Customer journey mapping workshop 

en Prototype software training

Tussendoor heb je ook een terugkomsessie, waar je je al je vragen kunt stellen over solliciteren en je ux portfolio!

Aan het eind van deze opleiding beschikt je over alle skills die een junior UX designer zou moeten beheersen. In welke mate hangt af van je eigen vlieguren die je maakt. Speciaal geschikt voor mensen die aan omscholing doen.

8,5 dagen / € 4895 (excl. btw)

Aantal deelnemers in training: 4-6 vol=vol


Dat is inclusief:

✓Briefingframework om nieuwe UX-projecten op te starten

✓ Tekenset met Copic-stiften en Sharpies

✓Handige A4 sketch templates

✓ Keyboard cheatsheet van shortcuts in Sketch

✓ 6 maanden gratis Invision softwarelicentie

✓ Gratis must read e-books

✓ Administratiekosten of andere verborgen kosten

✓ Gezonde lunch op onze locatie die max. 5 min. lopen is van A'dam CS of Utrecht CS 

✓  De UX Academy Slack community waar onze trainers je blijvend helpen, ook ná de training

Twijfel je nog? Bel voor opleidingsadvies 020 - 893 43 11

UX BEGINNERS

OPLEIDING

Wat is het vak UX, wat doet een UX-er en hoe kun je er zelf mee beginnen? Krijg een rondleiding in het brede vak. Neem je case mee op en pas stap voor stap de theorie toe. Ga aan de slag met je case in Axure, Sketch, Framer, Adobe XD of Proto IO en laat je begeleiden door de trainer. Krijg handvatten mee om je interface ontwerp goed te kunnen onderbouwen.

STAP 1:  GEBRUIKERSONDERZOEK DOEN

  • Leer de belangrijkste (o.a psychologische) UX principes zodat je met applicaties kunt beoordelen op gebruiksvriendelijkheid

  • Hoe je gebruiksvriendelijkheid kunt meten met gebruikersonderzoek

  • Ontdek de meest voorkomende fouten in een interface ontwerp

  • Achterhaal de psychologie en gebruikerswensen van je doelgroep om niet meer op onderbuik gevoel te ontwerpen

  • Je gaat naar huis met een lijst van de 20 belangrijkste user data-bronnen waarmee je eenvoudig gebruikersonderzoek kan doen

  • Je gaat een persona en een customer journey maken

STAP 2:

GEBRUIKERSGERICHT ONTWERPEN

  • ​Welke software en tools je kunt gebruiken om prototypes en wireframes te maken

  • Ga in prototype software (bijv. Adobe XD, Axure, Marvel, Sketch) je case uitwerken

  • Krijg 1 op 1 onbeperkt hulp bij je uitwerking in prototype software

  • Leer interfaces te schetsen en maak je eigen schets library

  • Je prototypes onder de aandacht brengen in je team; meer draagvlak voor UX!

  • User feedback verzamelen om je ontwerp te optimaliseren

  • User feedback verwerken in je prototypes

  • Met een prototype je team overtuigen van je ontwerp keuzes 

  • Je leert je prototype te presenteren; do's en dont's

STAP 3:

TESTEN OP GEBRUIKSVRIENDELIJKHEID

  • Krijg een lean test methodiek aangeleerd waardoor je in 30 minuten eenvoudig kan testen met gebruikers! Deze test voer je uit op je meegebrachte case.​​​

  • Leer testen af te nemen met je prototype in Marvel

UX WERKWIJZE

  • Je leert het hele UX proces doorlopen met een vast framework: de UX-briefing.

  • Weet hoe lang je met welke tool bezig zal zijn. Maak een Inschatting hoeveel tijd elke UX-deliverable kost

  • Wat is het minimale en maximale UX traject? 

  • Op welke momenten in het ontwikkelproces je een interaction designer inschakelt​

SAMENWERKEN IN EEN TEAM

  • Je rol en verantwoordelijkheid in een project

  • Hoe je je als UX-designer eerder betrokken wordt bij de ontwikkeling van een applicatie in een SCRUM-omgeving

  • Hoe je je team betrekt bij UX-design

  • Wat een professionele interaction designer onderscheidt van een amateur

  • De keuzes in je ontwerpen verdedigen en uitleggen waarom jouw ontwerp goed en gebruiksvriendelijk is

REACTIES OP LINKEDIN

PROGRAMMA

Dag 1: Kennismaken met het vakgebied en de gebruiker

 

Leer denken als een ux designer; voeg een nieuwe waarde toe aan je team
 

10.00 - 12.30 uur

  • Korte introductie. Wat is User Experience Design en Interaction Design? En hoe integreer je het in de bestaande manier van werken?

  • Je leert wat gebruiksvriendelijkheid is en hoe (en waarom) je de gebruiker betrekt in het ontwerpproces

  • Je krijgt inzicht in hoe je aan de slag gaat met UX Design, ontdekt de valkuilen en leert hoe je die kunt omzeilen. Wat is het minimale en maximale UX traject? 


13.00-15.00 uur

  • Je maakt kennis met de hele toolset aan UX-deliverables -  25 stuks! - en leert overzicht houden

  • We gaan in op gebruikersonderzoek. Wie zijn je gebruikers en hoe kun je ze indelen?


15.30-17.00 uur

  • Je krijgt een kleine thuisopdracht: maak een UX-briefing om vast te stellen wat je rol en verantwoordelijkheden zijn als UX-designer (ca. 1 uur werk)​
     


Dag 2: Aan de slag met een case naar keuze

Je weet na deze dag echt wat UX kan inhouden en hoe je het hoort toe te passen.
Je krijgt steeds meer vertrouwen met de materie en maakt kennis met de valkuilen van het vak.

 

10.00-12.30 uur

  • Met een UX quiz toetsen we de stof van dag 1

  • Je presenteert in 5 minuten een case naar keuze en ontvangt waardevolle feedback van de trainer en medecursisten.


13.00-15.00 uur

  • Je leert een persona maken en past deze toe op jouw case

  • Je ontdekt hoe je eenvoudig gebruikersonderzoek doet met 20 user-data-bronnen 

  • Je schrijft een user scenario voor je persona. Dit gebruiken we op dag 3


15.30-17.00 uur

  • We duiken in flowcharts en informatie-architectuur

  • We maken korte metten met alle vragen die op sticky notes zijn geschreven   


Dag 3: Je ontwerp testen, evalueren en optimaliseren

Ook op deze dag geen eindeloze ux-theorie, maar job-ready skills om direct toe te passen op je eigen case!

10.00-12.30 uur

  • Je krijgt tips en tricks voor het maken van een ux portfolio

  • We beantwoorden op alle vragen die op stickynotes zijn geschreven   


13.00-15.00 uur

  • Je ontwerpt op basis van gebruikerswensen (in plaats van op onderbuik gevoel) en test je eigen case met paper prototyping en wireframing

  • Je leert wat usability testing is en zet een usability test op voor jouw case


15.30-17.00 uur

  • We bespreken en verbeteren elkaars klikbare paper prototype

Dag 3,5

Halve terugkomdag waarin je UX portfolio en solliciteren centraal staan!

Dag 4​ Customer journeys

10.00-12.00 uur

  • Theorie achter customer journeys en service design

  • Voorbeelden van verschillende customer journeys en oefening met de groep 

  • Stappenplan: hoe ontwerp je een customer journey? 

  • Praktische tips: hoe creëer je draagvlak voor UX-design met customer journeys? 


13.00-17.00

  • Huiswerk + start maken met de (voorbereidende) oefeningen:

  • (proto-)Persona

  • Stakeholdermap

  • Data bronnen en stappen in de journey

  • Wat als … er geen data is?

  • Individuele opdracht: een customer journey ontwerpen voor je eigen case

Dag 5 Uitwerken van customer journeys 

10.00-17.00 uur

  • Terugkoppeling over hoe het ‘huiswerk’ is verlopen

  • Oefening individueel: uitwerken journey

  • Feedback van trainer en van elkaar

  • Presentatie van journey aan elkaar (iedereen)Beoordelen journey: 1 of 2 journey kiezen en in groep:

  • Kansen spotten

  • Next steps benoemen

  • Theorie over Draagvlak - de organisatie (Je journey verkopen)

  • Optioneel: Theorie Service blueprint en meerdere journeys managen

Dag 6 Leren schetsen

  • Je leert hoe je prototyping gebruikt in de verschillende fases van het UX-designproces.

  • Je leert schetsen als methode om snel veel ideeën te kunnen delen.

  • Je creëert je eigen schets-library, zodat je altijd dezelfde soort users en wireframes schetst.

  • Je leert user feedback verzamelen om zo je ontwerp te optimaliseren.

Dag 7 Geavanceerde tools gebruiken

  • Je maakt kennis met de belangrijkste on- en offline tools. Met free trials van o.a. Proto.io, Marvel, InVision en bij belangstelling ook Sketch, Axure RP Pro, Figma en Adobe XD.

  • We duiken dieper in de meest gebruikte prototypingtools en je leert hoe functionaliteiten in een gestroomlijnde workflow op elkaar aansluiten.


Dag 8 Je eigen case prototypen 

  • We bespreken cases die je zelf aandraagt en bepalen hoe je deze het beste kunt prototypen.

  • Je bouwt je eigen prototype(s).

  • Je leert je prototype overtuigend te presenteren aan stakeholders.

  • We sluiten gezellig af met een borrel.

Cursisten geven deze training een 


 

Gebaseerd op 80 ervaringen
Bron: Springest

9

  • Je ervaring

    • ​​​Je hebt geen of weinig ervaring met UX

    • Je past UX af en toe voorzichtig toe op basis van onderbuik-gevoel

    • ​​​Je wilt iets met UX doen, maar je weet nog niet zeker wat

  • Voor wie?

    Voor juniors en mediors. Zoals:

     

    • Front-end developers, product owners, business-analysten

    • Visual designers, grafisch ontwerpers, user interface ontwerpers, beginnende UX-designers

    • Online marketeers/conversie-specialisten, webredacteurs.

    • Informatieanalisten, functioneel ontwerpers

  • Je wilt...

    • Een allround introductie

    • Input op je eigen case

    • Overzicht over alle UX-tools en deliverables: welke tool zet je voor wat in?

    • Hands-on aan de slag met paper prototypes en deze testen met medecursisten

    • Weten welke taken en stappen je zet

    • Veel inspiratie en best practises

  • Jouw vragen

    • Hoe start je met een UX-project en hoe overtuig ik mijn leidinggevende?

    • Wat is het verschil tussen user interface-ontwerp, UX en visual design?

    • Wat zijn persona’s, wireframes, user scenario’s ? En wanneer zet je die in?

    • Hoe maak je een ontwerp vanuit gebruiksvriendelijkheid?

    • Wat zijn de meest voorkomende fouten?

WAAROM KIEZEN MENSEN VOOR DE UX ACADEMY?

"De beste èn enige UX opleider van Nederland; met praktische, strategische en UX management trainingen, gegeven door een experts met +20 jaar ervaring"

  • Kleine groepen met persoonlijke aandacht & begeleiding. Voor beginners en gevorderden! 

  • Neem bij iedere training je eigen project mee. Presenteer, ontvang feedback en optimaliseer. 

  • Volop interactie en fun: alle trainingen hebben rollenspellen, quizzen en veel opdrachten.

  • Cursisten die zich inschrijven voor een training bijvoorbeeld in Utrecht, krijgen de training ook in Utrecht. Wij verhuizen nooit cursisten naar andere trainingslocaties, i.t.t andere opleiders. 

  • Stel al je vragen ná je training in onze besloten UX Academy Slack Channel en Facebook discussiegroep, waar alle trainers je blijven helpen.

 

"Dit certificaat had veel meer waarde dan certificaten bij andere opleiders"

 

  • We zijn echte ux specialisten: Wij promoten gebruiksvriendelijkheid en toegankelijkheid van digitale applicaties. Online marketing of search engine optimalisation om conversie vergroten is niet ons primaire doel.  

  • Krijg de slides mee van de training na afloop in PDF.

  • Krijg permanent toegang tot onze UX Academy online leeromgeving: 45 boeken en 12 gratis ebooks, 

  • infographics, usability checklists, templates: persona's iOS wireframe kits, webstandaarden, UI patterns en gratis video's van UX conferenties.

  • De inhoud en kwaliteit van de training wordt gewaarborgd door een advisory board.

PRAKTISCHE INFO

Wanneer, waar en is er nog plek?

Dit vind je in de agenda

 

Inschrijven 

Schrijf je in. Daarna ontvang je een bevestiging per mail en een factuur. 

 

Meenemen: je eigen laptop

Neem een laptop mee. Heb je een beveiligde laptop? Dat is geen probleem; als je er maar mee online kunt. Voor deze opleiding hoef je geen speciale software of kennis te hebben. Zo zorgen we dat iedereen kan meedoen. 

Voorbereiding en huiswerk

Je hoeft je niet voor te bereiden op deze opleiding. We vragen je wel om na te denken over een case waarop je feedback wilt. Je krijg een huiswerkopdracht mee van ca. 30 minuten.

Krijg ik een certificaat?

Jazeker. Je krijgt na afloop van onze opleiding een certificaat mee. 

TRAINERS

Kaj van Leeuwen

UX-consultant/Customer Experience-designer

 

Kaj heeft ervaring als UX-consultant, interaction designer en design researcher. Hij weet alles van Customer Experience- en User Experience-design en deelt zijn kennis met plezier. Zijn credo: aandacht voor details is belangrijk voor een optimale klantervaring, mits de grote lijnen niet uit het oog worden verloren. 

 

Kaj op LinkedIn

René Vendrig

Interaction designer

Sinds zijn afstuderen als Interaction Designer in 1998 werkt René aan projecten die variëren van online campagnes en webshops tot ticketwebsites en applicaties die adviseurs helpen bij adviesgesprekken. Daarnaast geeft hij regelmatig workshops om software te verbeteren.
René is een ster in prototyping en deelt zijn oog voor detail graag met jou.

René op LinkedIn

EDUCATIE PARTNERS

logoUXQB_RTP_2020_final_farbe.png
Schermafbeelding 2020-07-01 om 11.57.35.
Schermafbeelding 2019-02-11 om 12.55.06.

  Enthousiaste trainers uit het veld    Interactieve, praktijkgerichte trainingen    Gelijkwaardig groepsniveau

UX Academy B.V. Amsterdam © 2021 | T +31 20  893 43 11 

UX Academy

Meeuwenlaan 98-100

1021 LJ Amsterdam

Privacybeleid

Algemene voorwaarden

Made with ❤️ and ☕️ in Amsterdam