Twijfel je over welke ux training op opleiding bij je past? Plan een gratis adviesgesprek in of bel: 020 - 893 43 11
Hét UX Expertisecentrum van Nederland
Hoe kan het: in 8 dagen een junior UX designer worden? Deze opleiding is verspreid over +/- 3 maanden.
Tussendoor maak je vlieguren in het vak op eigen houtje, zodat je bij aanvang van elke trainingsdag opnieuw al je vragen kunt stellen waar je tegenaan loopt. In deze opleiding volg je 3 trainingen achter elkaar:
Customer journey mapping workshop
en Prototype software training
Een UX mindset, het ux werkproces of de meest belangrijke UX vaardigheden aanleveren? Aan het eind van deze opleiding beschikt je over alle skills die een junior UX designer zou moeten beheersen. In welke mate hangt af van je eigen vlieguren die je maakt.
Doelgroep:
-
Juniors en mediors in het digitale domein
-
Front-end developers, product owners, business-analysten
-
Visual designers, grafisch ontwerpers, user interface ontwerpers, beginnende UX-designers
-
Online marketeers/conversie-specialisten, webredacteurs.
-
Informatieanalisten, functioneel ontwerpers
8 trainingsdagen, verspreid over +/- 3 maanden / evt. uit te breiden met 4 extra dagen.
€ 5045 (excl. btw)
Aantal deelnemers in opleiding: 4-6 vol=vol
Dat is inclusief:
✓Briefingframework om nieuwe UX-projecten op te starten
✓ Tekenset met Copic-stiften en Sharpies
✓Handige A4 sketch templates
✓ Gratis must read e-books
✓ Administratiekosten of andere verborgen kosten
✓ De UX Academy Slack community waar onze trainers je blijvend helpen, ook ná de training

Twijfel je nog? Bel voor opleidingsadvies 020 - 893 43 11

UX FUNDAMENTALS
OPLEIDING
Wat is het vak UX, wat doet een UX-er en hoe kun je er zelf mee beginnen? Neem je case mee (of krijg er 1 van ons) en pas stap voor stap de theorie toe. Ga aan de slag met een ontwerpproject naar keuze in Axure, Sketch, Figma, Adobe XD of Proto IO en laat je begeleiden door de trainer. Krijg handvatten mee om je interface ontwerp goed te kunnen onderbouwen, als onderdeel in een klantreis.


WELKE UX TECHNISCHE VAARDIGHEDEN LEER JE?

STAP 1: GEBRUIKERSONDERZOEK DOEN
-
Leer de belangrijkste (o.a psychologische) UX principes zodat je met applicaties kunt beoordelen op gebruiksvriendelijkheid
-
Weet hoe je gebruiksvriendelijkheid kunt meten met gebruikersonderzoek
-
Ontdek de meest voorkomende fouten in een interface ontwerp
-
Achterhaal de psychologie en gebruikerswensen van je doelgroep om niet meer op onderbuik gevoel te ontwerpen
-
Ga naar huis met een lijst van de 15 belangrijkste user data-bronnen waarmee je eenvoudig gebruikersonderzoek kan doen
-
Maak naar aanleiding van je eigen onderzoek een persona en een customer journey
STAP 2:
GEBRUIKERSGERICHT ONTWERPEN
-
Maak kennis met verschillende software om prototypes en wireframes te maken
-
Ga in prototype software (bijv. Adobe XD, Figma, Marvel, Sketch) je case uitwerken
-
Krijg 1 op 1 onbeperkt hulp bij je uitwerking
-
Leer interfaces te schetsen en maak je eigen schets library
-
Breng je prototypes onder de aandacht; meer draagvlak voor UX!
-
Verwerk user feedback in je prototypes
-
Overtuig je team van je ontwerp keuzes
-
Presenteer je prototype; do's en dont's
STAP 3:
GEBRUIKSVRIENDELIJKHEID
TESTEN
-
Krijg een lean test methodiek aangeleerd waardoor je in 30 minuten eenvoudig kan testen met gebruikers! Deze test voer je uit op je meegebrachte case.
-
Leer testen af te nemen met je prototype
-
Verzamel user feedback om je ontwerp te optimaliseren
WELKE SOFTSKILLS LEER JE?
UX WERKWIJZE
-
Leert het hele UX proces doorlopen met een vast framework: de UX-briefing.
-
Weet hoe lang je met welke tool bezig zal zijn
-
Maak een Inschatting hoeveel tijd elke UX-deliverable kost
-
Bepaal wat het minimale en maximale UX traject is
SAMENWERKEN IN EEN TEAM
-
Ken je rol en verantwoordelijkheid in een project
-
Weet op welke momenten in het ontwikkelproces je een interaction designer inschakelt en wat iedereen doet in het team
-
Weet hoe je je als UX-designer eerder betrokken wordt bij de ontwikkeling van een applicatie in een SCRUM-omgeving
-
Kom er achter hoe je je team betrekt bij UX-design
-
Leer je keuzes in je ontwerpen te verdedigen en leg uit waarom jouw ontwerp goed en gebruiksvriendelijk is
REACTIES OP LINKEDIN
PROGRAMMA
Dag 1: Kennismaken met het vakgebied en de gebruiker
Leer denken als een ux designer; voeg een nieuwe waarde toe aan je team
10.00 - 12.30 uur
-
Korte introductie. Wat is User Experience Design en Interaction Design? En hoe integreer je het in de bestaande manier van werken?
-
Je leert wat gebruiksvriendelijkheid is en hoe (en waarom) je de gebruiker betrekt in het ontwerpproces
-
Je krijgt inzicht in hoe je aan de slag gaat met UX Design, ontdekt de valkuilen en leert hoe je die kunt omzeilen. Wat is het minimale en maximale UX traject?
13.00-15.00 uur
-
Je maakt kennis met de hele toolset aan UX-deliverables - 25 stuks! - en leert overzicht houden
-
We gaan in op gebruikersonderzoek. Wie zijn je gebruikers en hoe kun je ze indelen?
15.30-17.00 uur
-
Je krijgt een kleine thuisopdracht: maak een UX-briefing om vast te stellen wat je rol en verantwoordelijkheden zijn als UX-designer (ca. 1 uur werk)
Dag 2: Aan de slag met een case naar keuze
Je weet na deze dag echt wat UX kan inhouden en hoe je het hoort toe te passen.
Je krijgt steeds meer vertrouwen met de materie en maakt kennis met de valkuilen van het vak.
10.00-12.30 uur
-
Met een UX quiz toetsen we de stof van dag 1
-
Je presenteert in 5 minuten een case naar keuze en ontvangt waardevolle feedback van de trainer en medecursisten.
13.00-15.00 uur
-
Je leert een persona maken en past deze toe op jouw case
-
Je ontdekt hoe je eenvoudig gebruikersonderzoek doet met 15 user-data-bronnen
-
Je schrijft een user scenario voor je persona. Dit gebruiken we op dag 3
15.30-17.00 uur
-
We duiken in flowcharts en informatie-architectuur
-
We maken korte metten met alle vragen die op sticky notes zijn geschreven
Dag 3: Je ontwerp testen, evalueren en optimaliseren
Ook op deze dag geen eindeloze ux-theorie, maar job-ready skills om direct toe te passen op je eigen case!
10.00-12.30 uur
-
Je krijgt tips en tricks voor het maken van een ux portfolio
-
We beantwoorden op alle vragen die op stickynotes zijn geschreven
13.00-15.00 uur
-
Je ontwerpt op basis van gebruikerswensen (in plaats van op onderbuik gevoel) en test je eigen case met paper prototyping en wireframing
-
Je leert wat usability testing is en zet een usability test op voor jouw case
15.30-17.00 uur
-
We bespreken en verbeteren elkaars klikbare paper prototype
Dag 4 Customer journeys
10.00-12.00 uur
-
Theorie achter customer journeys en service design
-
Voorbeelden van verschillende customer journeys en oefening met de groep
-
Stappenplan: hoe ontwerp je een customer journey?
-
Praktische tips: hoe creëer je draagvlak voor UX-design met customer journeys?
13.00-17.00
-
Huiswerk + start maken met de (voorbereidende) oefeningen:
-
(proto-)Persona
-
Stakeholdermap
-
Data bronnen en stappen in de journey
-
Wat als … er geen data is?
-
Individuele opdracht: een customer journey ontwerpen voor je eigen case
Dag 5 Uitwerken van customer journeys
10.00-17.00 uur
-
Terugkoppeling over hoe het ‘huiswerk’ is verlopen
-
Oefening individueel: uitwerken journey
-
Feedback van trainer en van elkaar
-
Presentatie van journey aan elkaar (iedereen)Beoordelen journey: 1 of 2 journey kiezen en in groep:
-
Kansen spotten
-
Next steps benoemen
-
Theorie over Draagvlak - de organisatie (Je journey verkopen)
-
Optioneel: Theorie Service blueprint en meerdere journeys managen
Dag 6 Leren schetsen
-
Je leert hoe je prototyping gebruikt in de verschillende fases van het UX-designproces.
-
Je leert schetsen als methode om snel veel ideeën te kunnen delen.
-
Je creëert je eigen schets-library, zodat je altijd dezelfde soort users en wireframes schetst.
-
Je leert user feedback verzamelen om zo je ontwerp te optimaliseren.
Dag 7 Geavanceerde tools gebruiken
-
Je maakt kennis met de belangrijkste on- en offline tools. Met free trials van o.a. Proto.io, Marvel, InVision en bij belangstelling ook Sketch, Axure RP Pro, Figma en Adobe XD.
-
We duiken dieper in de meest gebruikte prototypingtools en je leert hoe functionaliteiten in een gestroomlijnde workflow op elkaar aansluiten.
Dag 8 Je eigen case prototypen
-
We bespreken cases die je zelf aandraagt en bepalen hoe je deze het beste kunt prototypen.
-
Je bouwt je eigen prototype(s).
-
Je leert je prototype overtuigend te presenteren aan stakeholders.
WAAROM KIEZEN MENSEN VOOR DE UX ACADEMY?
"De beste èn enige UX opleider van Nederland; met praktische, strategische en UX management trainingen, gegeven door een experts met +20 jaar ervaring"
-
Kleine groepen met persoonlijke aandacht & begeleiding. Voor beginners en gevorderden!
-
Neem bij iedere training je eigen project mee. Presenteer, ontvang feedback en optimaliseer.
-
Volop interactie en fun: alle trainingen hebben rollenspellen, quizzen en veel opdrachten.
-
Cursisten die zich inschrijven voor een training bijvoorbeeld in Utrecht, krijgen de training ook in Utrecht. Wij verhuizen nooit cursisten naar andere trainingslocaties, i.t.t andere opleiders.
-
Stel al je vragen ná je training in onze besloten UX Academy Slack Channel en Facebook discussiegroep, waar alle trainers je blijven helpen.
"Dit certificaat had veel meer waarde dan certificaten bij andere opleiders"
-
We zijn echte ux specialisten: Wij promoten gebruiksvriendelijkheid en toegankelijkheid van digitale applicaties. Online marketing of search engine optimalisation om conversie vergroten is niet ons primaire doel.
-
Krijg de slides mee van de training na afloop in PDF.
-
Krijg permanent toegang tot onze UX Academy online leeromgeving: 12 gratis ebooks, infographics, usability checklists, templates: persona's iOS wireframe kits, webstandaarden, UI patterns en gratis video's van UX conferenties.
-
De inhoud en kwaliteit van de training wordt gewaarborgd door een advisory board.
PRAKTISCHE INFO
Wanneer, waar en is er nog plek?
Dit vind je in de agenda.
Inschrijven
Schrijf je in. Daarna ontvang je een bevestiging per mail en een factuur.
Meenemen: je eigen laptop
Neem een laptop mee. Heb je een beveiligde laptop? Dat is geen probleem; als je er maar mee online kunt. Voor deze opleiding hoef je geen speciale software of kennis te hebben. Zo zorgen we dat iedereen kan meedoen.
Voorbereiding en huiswerk
Je hoeft je niet voor te bereiden op deze opleiding. We vragen je wel om na te denken over een case waarop je feedback wilt. Je krijg een huiswerkopdracht mee van ca. 30 minuten.
Krijg ik een certificaat?
Jazeker. Je krijgt na afloop van onze opleiding een certificaat mee.
TRAINERS

Kaj van Leeuwen
UX-consultant/Customer Experience-designer, (Sinds 1999 UX Designer)
Kaj heeft ervaring als UX-consultant, interaction designer en design researcher. Hij weet alles van Customer Experience- en User Experience-design en deelt zijn kennis met plezier. Zijn credo: aandacht voor details is belangrijk voor een optimale klantervaring, mits de grote lijnen niet uit het oog worden verloren.
René Vendrig
Freelance Interaction designer (Sinds 1998 UX Designer)
Sinds zijn afstuderen als Interaction Designer in 1998 werkt René aan projecten die variëren van online campagnes en webshops tot ticketwebsites en applicaties die adviseurs helpen bij adviesgesprekken. Daarnaast geeft hij regelmatig workshops om software te verbeteren.
René is een ster in prototyping en deelt zijn oog voor detail graag met jou.
Yvonne de Mey - Van Streefkerk
Freelance Senior UX Designer bij Gemeente Amsterdam (Sinds 2000 UX Designer)
Specialiteiten: user centered design, kwalitatief user research, interaction design, usability testing, schetsen met pen en papier. Yvonne geeft de UX Basistraining. Werkt nu bij de Gemeente Amsterdam aan digitale oplossingen in de openbare ruimte.
Yvonne heeft de afgelopen 20 jaar voor diverse opdrachtgevers aan uiteenlopende projecten gewerkt en kent alle kneepjes van het vak. Elk nieuw project is voor haar een avontuur: een nieuw onderwerp, nieuwe gebruikers, nieuwe teams en nieuwe processen. Zo blijf je scherp en raak je nooit uitgeleerd.