top of page

Hoe kan het: in 8 dagen een junior UX/UI Designer worden? Deze opleiding is verspreid over +/- 3 maanden. Tussendoor maak je vlieguren in het vak op eigen houtje, zodat je bij aanvang van elke trainingsdag opnieuw al je vragen kunt stellen waar je tegenaan loopt.

 

In deze opleiding volg je 3 trainingen achter elkaar:

UX Basistraining

Visual Design training

en Prototype training

Weet je nog niet zeker of je een hele UX opleiding wil en wil je eerst klein beginnen? Neem contact op, dan kijken we samen welke opties het beste zijn.

Een UX mindset, het UX werkproces of de meest belangrijke UX vaardigheden aanleveren? Aan het eind van deze opleiding beschikt je over alle skills die een junior UX Designer zou moeten beheersen. In welke mate hangt af van je eigen vlieguren die je maakt.

Voor wie?

  • Juniors en mediors in het digitale domein

  • Front-end developers, product owners, business-analysten

  • Visual designers, grafisch ontwerpers, user interface ontwerpers, beginnende UX Designers

  • Online marketeers/conversie-specialisten, webredacteurs.

  • Informatieanalisten, functioneel ontwerpers

8 trainingsdagen, verspreid over +/- 3 maanden 

€ 4.995,- (excl. btw)

Aantal deelnemers in opleiding: 4-6 vol=vol


Dit zit er allemaal bij:

✓ Briefingframework om nieuwe UX projecten op te starten

✓ Tekenset met Copic-stiften en Sharpies

✓ Handige A4 sketch templates

✓ Gratis must read e-books

✓ Administratiekosten of andere verborgen kosten waar wij ook niks van snappen 

✓ De UX Academy Slack community waar onze trainers je blijvend helpen, ook ná de training

UX/UI FUNDAMENTALS
OPLEIDING

Wil je echt als ux designer aan de slag? Overweeg dan de UX/UI Fundamentals opleiding. Krijg diepgaande kennis over user experience design, visual design en prototyping. Neem je case mee (of krijg er 1 van ons) en pas stap voor stap de theorie toe. Ga aan de slag met een ontwerpproject en laat je begeleiden door de trainer. Ga interfaces ontwerpen en onderbouw je keuzes die je hebt gemaakt en leer AI gebruiken in je werk.

WIJ ZIJN OP 7 PUNTEN ANDERS DAN ANDERE OPLEIDERS

1. Vooraf een telefonisch kennismakingsgesprek met de trainer
2. Kleine groepen met maximaal 6 cursisten: volop ruimte voor 1 op 1 coaching
3. Pas de theorie toe op je eigen projecten die je meeneemt naar de training
4. Wij zijn bevlogen ontwerpers in het werkveld en delen graag UX projecten waar we nu aan werken
5. Heerlijke vegetarische lunch en blijvend toegang tot onze online leeromgeving
6. In de UX Academy Slack community helpen onze trainers je ook ná de training
7. Certificaat van hét Nederlandse UX expertisecentrum

WELKE UX TECHNISCHE VAARDIGHEDEN LEER JE?

STAP 1:  GEBRUIKERSONDERZOEK DOEN

  • Leer de belangrijkste (o.a psychologische) UX principes zodat je met applicaties kunt beoordelen op gebruiksvriendelijkheid

  • Weet hoe je gebruiksvriendelijkheid kunt meten met gebruikersonderzoek

  • Ontdek de meest voorkomende fouten in een interface ontwerp

  • Achterhaal de psychologie en gebruikerswensen van je doelgroep om niet meer op onderbuikgevoel te ontwerpen

  • Ga naar huis met een lijst van de 15 belangrijkste user databronnen waarmee je eenvoudig gebruikersonderzoek kan doen

  • Maak naar aanleiding van je eigen onderzoek een persona en een customer journey

STAP 2:

GEBRUIKERSGERICHT ONTWERPEN

  • ​Maak kennis met verschillende software om prototypes en wireframes te maken

  • Ga in prototype software (bijv. Figma, Marvel, Axure, Proto pie) je case uitwerken

  • Leer interfaces te schetsen en maak je eigen schets library

  • Breng je prototypes onder de aandacht; meer draagvlak voor UX!

  • Verwerk user feedback in je prototypes

  • Overtuig je team van je ontwerp keuzes 

  • Presenteer je prototype; do's en dont's

STAP 3:
GEBRUIKSVRIENDELIJKHEID
TESTEN

  • Krijg een lean test methodiek aangeleerd waardoor je in 30 minuten eenvoudig kan testen met gebruikers! Deze test voer je uit op je meegebrachte case.​​​

  • Leer testen af te nemen met je prototype

  • Verzamel user feedback om je ontwerp te optimaliseren

WELKE SOFTSKILLS LEER JE?

UX WERKWIJZE

  • Leert het hele UX proces doorlopen met een vast framework: de UX briefing.

  • Weet hoe lang je met welke tool bezig zal zijn

  • Maak een Inschatting hoeveel tijd elke UX deliverable kost

  • Bepaal wat het minimale en maximale UX traject is 

SAMENWERKEN IN EEN TEAM

  • Ken je rol en verantwoordelijkheid in een project

  • Weet op welke momenten in het ontwikkelproces je een interaction designer inschakelt​ en wat iedereen doet in het team

  • Weet hoe je je als UX Designer eerder betrokken wordt bij de ontwikkeling van een applicatie in een SCRUM-omgeving

  • Kom er achter hoe je je team betrekt bij UX Design

  • Leer je keuzes in je ontwerpen te verdedigen en leg uit waarom jouw ontwerp goed en gebruiksvriendelijk is

REACTIES OP LINKEDIN

DE TRAINERS AAN HET WOORD

PROGRAMMA

Dag 1: Kennismaken met het vakgebied en de gebruiker

Leer denken als een UX Designer; voeg een nieuwe waarde toe aan je team
 

10.00 - 12.30 uur

  • Korte introductie. Wat is User Experience Design en Interaction Design? En hoe integreer je het in de bestaande manier van werken?

  • Je leert wat gebruiksvriendelijkheid is en hoe (en waarom) je de gebruiker betrekt in het ontwerpproces

  • Je krijgt inzicht in hoe je aan de slag gaat met UX Design, ontdekt de valkuilen en leert hoe je die kunt omzeilen. Wat is het minimale en maximale UX traject? 

  • Hoe kun je voldoen aan digitale toegankelijkheid en hoe pas je het toe in de praktijk?


13.00-15.00 uur

  • Je maakt kennis met de hele toolset aan UX deliverables -  25 stuks! - en leert overzicht houden

  • We gaan in op gebruikersonderzoek. Wie zijn je gebruikers en hoe kun je ze indelen?


15.30-16.30 uur

  • Je krijgt een kleine thuisopdracht: maak een UX-briefing om vast te stellen wat je rol en verantwoordelijkheden zijn als UX Designer (ca. 1 uur werk)​
     

Dag 2: Aan de slag met een case naar keuze en gebruik AI

Je weet na deze dag echt wat UX kan inhouden en hoe je het hoort toe te passen. Je krijgt steeds meer vertrouwen met de materie en maakt kennis met de valkuilen van het vak.
 

10.00-12.30 uur

  • Met een UX quiz toetsen we de stof van dag 1

  • Je presenteert in 5 minuten een case naar keuze en ontvangt waardevolle feedback van de trainer en medecursisten


13.00-15.00 uur

  • Je leert een persona maken en past deze toe op jouw case; gebruik AI

  • Je ontdekt hoe je eenvoudig gebruikersonderzoek doet met 15 user-data-bronnen 

  • Je schrijft een user scenario voor je persona. Dit gebruiken we op dag 3


15.30-16.30 uur

  • We duiken in flowcharts en informatie-architectuur

  • We maken korte metten met alle vragen die op sticky notes zijn geschreven   


Dag 3: Je ontwerp testen, evalueren en optimaliseren

Ook op deze dag geen eindeloze ux-theorie, maar job-ready skills om direct toe te passen op je eigen case!

10.00-12.30 uur

  • Je krijgt tips en tricks voor het maken van een UX portfolio

  • We beantwoorden op alle vragen die op stickynotes zijn geschreven   


13.00-15.00 uur

  • Je ontwerpt op basis van gebruikerswensen (in plaats van op onderbuik gevoel) en test je eigen case met paper prototyping en wireframing

  • Je leert wat usability testing is en zet een usability test op voor jouw case


15.30-16.30 uur

  • We bespreken en verbeteren elkaars paper prototype

Dag 4 Visual design, user interface design

10.00 - 12.30 uur

  • IJsbreker: spelen met compositie

  • Visual design in de context van UX design

  • Ruimtegebruik en gestaltprincipes

  • Kleurgebruik: de betekenis van kleuren, het maken en toepassen van een palet, jargon en standaarden 
     

13.00 - 16.30 uur

  • Typografie en typesetting: lettertypes kiezen en teksten opmaken

  • User interface essentials: lay-out's en interactieve elementen vormgeven

  • Schrijf een UI briefing op basis van je eigen case

  • Componenten: de bouwstenen van je ontwerp 

Dag 5 Digitale huisstijlen omzetten naar interfaces

10.00 - 12.30 uur

  • Mobile, responsive en adaptive design

  • Tussenpresentaties n.a.v. het huiswerk: leer van elkaars casus 
     

13.00 - 16.30 uur

  • Best practices, pattern libraries en style guides

  • Design Systems: waarom en hoe kan het helpen?

  • Design tokens definiëren 

  • Opdracht: toepassen van een huisstijl. Je zet een aangeleverd wireframe om naar een high fidelity design met een specifieke huisstijl.

  • Je visual design evalueren 

Dag 6 Leren schetsen

  • Je leert hoe je prototyping gebruikt in de verschillende fases van het UX designproces

  • Je leert schetsen als methode om snel veel ideeën te kunnen delen

  • Je creëert je eigen schets-library, zodat je altijd dezelfde soort users en wireframes schetst

  • Je leert user feedback verzamelen om zo je ontwerp te optimaliseren

Dag 7 Geavanceerde tools gebruiken, AI in prototyping

  • Je maakt kennis met de belangrijkste on- en offline tools. Met free trials van o.a. Proto.io, Marvel, InVision en bij belangstelling ook Sketch, Axure RP Pro, Figma en Adobe XD

  • We duiken dieper in de meest gebruikte prototypingtools en je leert hoe functionaliteiten in een gestroomlijnde workflow op elkaar aansluiten


Dag 8 Je eigen case prototypen 

  • We bespreken cases die je zelf aandraagt en bepalen hoe je deze het beste kunt prototypen

  • Je bouwt je eigen prototype(s)

  • Je leert je prototype overtuigend te presenteren aan stakeholders

 

PRAKTISCHE INFO

Inschrijven 

Schrijf je in. Daarna ontvang je een bevestiging per mail en een factuur.

 

Intakegesprek

De trainer belt je in de week voor de training om kennis te maken en behoeftes af te stemmen.

 

Meenemen: je eigen laptop

Neem een laptop mee. Heb je een beveiligde laptop? Dat is geen probleem; als je er maar mee online kunt. Voor deze opleiding hoef je geen speciale software of kennis te hebben. Zo zorgen we dat iedereen kan meedoen. 

Voorbereiding en huiswerk

Je hoeft je niet voor te bereiden op deze opleiding. We vragen je wel om na te denken over een case waarop je feedback wilt. Je krijg een huiswerkopdracht mee van ca. 30 minuten.

Tussen dat 3 en dag 4 zul je thuisstudie moeten doen en een aantal tutorials moeten doornemen om de basis van Figma je eigen te maken. We loodsen je daar goed door heen! Reken op 6-8 uur thuisstudie.

Krijg ik een certificaat?

Jazeker. Je krijgt na afloop van onze opleiding een certificaat mee. 

TRAINERS

koen_kl.jpg

Koen Ahn

Freelance Designer

 

Koen is een generalist die grafisch ontwerp, front-end development, UX Design en illustratie combineert om snel te kunnen schakelen in kleine teams en om een breed scala aan klanten verder te helpen. 

 

Sinds zijn start in 2012 als webdesigner heeft hij aan projecten gewerkt voor Heineken, FranklinCovey Benelux en tal kleine bedrijven, stichtingen en ondernemers. In 2021 en 2022 gaf hij naast zijn freelancewerk ook les aan het Grafisch Lyceum Utrecht aan de opleiding webdesign, waar hij UX meer naar de voorgrond heeft gebracht in het curriculum.

 

Koen op LinkedIn

rene_web.jpg

René Vendrig

Freelance Interaction designer (Sinds 1998 UX Designer)

Sinds zijn afstuderen als Interaction Designer in 1998 werkt René aan projecten die variëren van online campagnes en webshops tot ticketwebsites en applicaties die adviseurs helpen bij adviesgesprekken. Daarnaast geeft hij regelmatig workshops om software te verbeteren.
René is een ster in prototyping en deelt zijn oog voor detail graag met jou.

René op LinkedIn

Yvonne de Mey - Van Streefkerk

Freelance Senior UX Designer bij Gemeente Amsterdam (Sinds 2000 UX Designer)

yvonne_web.jpg

Specialiteiten: user centered design, kwalitatief user research, interaction design, usability testing, schetsen met pen en papier. Yvonne geeft de UX Basistraining. Werkt nu bij de Gemeente Amsterdam aan digitale oplossingen in de openbare ruimte.

 

Yvonne heeft de afgelopen 20 jaar voor diverse opdrachtgevers aan uiteenlopende projecten gewerkt en kent alle kneepjes van het vak. Elk nieuw project is voor haar een avontuur: een nieuw onderwerp, nieuwe gebruikers, nieuwe teams en nieuwe processen. Zo blijf je scherp en raak je nooit uitgeleerd.

bottom of page