Deze opleiding is een combinatie van de UX Senior training en UX Stakeholder mapping workshop
en Customer journey mapping workshop
6 dagen / € 3695 (excl. btw)
Aantal deelnemers in de training: 4-6 vol=vol
`
Dit is inclusief:
✓ UX Strategy van O'Reilly (e-book)
✓ Gezonde lunch op onze locatie, die max. 5 min. lopen is van A'dam CS of Utrecht CS
✓Administratiekosten of andere verborgen kosten
✓1-op-1-feedback op jouw eigen case
✓ De UX Academy Slack community, waar onze trainers je blijvend helpen, ook ná de training

UX GEVORDERDEN
OPLEIDING
Krijg inzicht in de verschillende belangen die er zijn in een project. Breng de belangen in kaart en ga businessdoelen combineren met gebruikersbehoeften in een ux strategie. Update je kennis over design systems, storymapping en maak een high-end customer journey als onderdeel van service design.
OPTIMALE UX WERKSTRUCTUUR INRICHTEN
-
Een UX-strategie maken om businessbelangen beter in je ontwerp te intregeren
-
Met een design system
structuur aanbrengen in je werkomgeving -
Oganisatiedoelen en gebruikersbehoeften verbinden
-
Business belangen in kaart brengen
-
De juiste business-doelstellingen vanuit gebruikerswensen selecteren
-
Collectieve belangen onderscheiden in je team
VERDIEPING OP UX SKILLS EN THEORIE
-
Persona's optimaliseren met complexe data-bronnen
-
Storymapping op de kaart zetten in je organisatie.
-
Alles over de laatste UX-trends
-
Prioriteren vanuit een UX-backlog en userdata bronnen
CREËEREN VAN DRAAGVLAK
-
Stakeholdermaps en stakeholderanalyes maken op basis van je eigen case
-
Alle belanghebbenden, hun belangen, problemen en standpunten in kaart brengen met een persoonlijk projectomgevingsplan
-
Sterk onderhandelen met de Multi Gains Approach.
-
De stem van UX binnen je project vergroten
-
Conflicten beter op te lossen
-
Moeilijke gesprekken voor te bereiden
-
Draagvlak bouwen voor en met je UX afdeling
WERKHOUDING
-
Toegroeien naar een UX lead of UX Senior rol
-
Navigeren als een UX-manager met een hoger denk- en handelingsniveau
-
Een multidisciplinaire samenwerking realiseren door mensen te verbinden
-
Onderhandelen en conflictgesprekken voeren
PROGRAMMA UX GEVORDERDEN OPLEIDING
Dag 1: UX Strategie
10.00-12.30 uur
✓ We zoomen uit en ontdekken welke stappen je moet doorlopen om tot een uitvoerbare UX-strategie te komen. En we staan stil bij Design Thinking als referentiekader voor de case.
✓ UX-strategie deel 1: hoe kun je gebruikersbehoeften samenvoegen met organisatiedoelstellingen? In teamverband werken we aan een case en ontwikkelen we stap voor stap een UX-strategie. Dat doen we in een rollenspel. Dit onderdeel is de basis voor de rest van de dag.
13:30 - 17:00
✓ UX-strategie deel 2: persona's optimaliseren. Hoe kun je een persona krachtiger met data?
✓ Storymapping: leer een gebruikersscenario tekenen en beschrijven volgens een verhaallijn.
✓ Feature matrix model: hoe kun je gebruikerswensen en organisatiedoelstellingen prioriteren met een UX-backlog?
Dag 2: Verdieping en verbreding van je UX vaardigheden
10.00-12.30 uur
✓ UX-trends: we kijken onder meer naar designsprints en naar welke nieuwe technologieën invloed hebben op het werk van een UX-designer?
✓ Design systems: je leert wat UX design systems zijn, wat je eraan hebt en hoe je ze opzet.
13.00-17.00 uur
✓ Je werkt aan je eigen strategie en we brainstormen over hoe je kunt doorgroeien: wil je UX-designer worden of toch UX-strateeg of service designer? We zoomen in op de verschillende UX-rollen en bespreken hoe deze zich tot elkaar verhouden. Als je wilt, kun je 1-op-1 met de trainer in gesprek over je loopbaan.
✓ UX kennisquiz.
✓ We sluiten gezellig af met een borrel na 17:00 uur
Dag 3 Customer journeys als onderdeel van service design (1)
10.00-12.00 uur
✓ Theorie achter customer journeys
✓ Voorbeelden van verschillende customer journeys
✓ Stappenplan: hoe ontwerp je een customer journey?
✓ Praktische tips: hoe creëer je draagvlak voor UX-design met customer journeys?
13.00-14.00
✓ Groepsopdracht: samen een customer journey ontwerpen
14.00-17.00
✓ Individuele opdracht: een customer journey ontwerpen voor je eigen case
Dag 4 Customer journeys als onderdeel van service design (2)
10.00-17.00 uur
✓ Focus op de eigen case en oefenen met (beoordelen en feedback geven op) elkaars cases
Dag 5: Inzicht in je professionele omgeving met stakeholderanalyse
10.00-12.00 uur
✓ Theorie stakeholdermanagement
✓ Oefening stakeholderanalyse
✓ Mutual Gains Approach: de standpunten, belangen en waarden van je collega's
13.00-15.00 uur
✓ Overzicht stakeholdermanagementtools: wanneer zet je welke tool in?
✓ Problemen, standpunten en belangen in kaart brengen
15.00-17.00 uur
✓ Plan voor lastige gesprekken, communicatie en participatie
✓ Oefening met de meest voorkomende stakeholdermanagementtools
✓ Huiswerkopdracht: je eigen projectomgeving in kaart brengen
Dag 6: Stakeholder mapping in de praktijk brengen
10.00-12.00 uur
✓ Case presenteren en stappenplan ontwikkelen
✓ Stakeholders en belangen in kaart brengen
✓ Issues in kaart brengen
13.00-15.00
✓ Oplossingsruimte analyseren via casegesprekken. Een ervaren acteur legt jou het vuur aan de schenen als lastige stakeholder, zoals project owner, investeerder of manager.
✓ Strategie en plan bepalen voor communicatie
15.15-17.00
✓ Proces inrichten
✓ Resultaat: een persoonlijk omgevingsplan waar je direct mee aan de slag kunt
PRAKTISCHE INFO
Wanneer, waar en is er nog plek?
Dit vind je in de agenda. Kijk bij de eerst volgende mogelijkheid om de UX Senior training , Stakeholder mapping workshop en de Customer journey mapping workshop te volgen.
Inschrijven en intakegesprek
Schrijf je in. Daarna ontvang je een bevestiging per mail en een factuur. 1 á 2 weken voor aanvang van de training bellen we je voor een telefonische intake. Dan maken we even kennis en kijken we of er onderwerpen zijn waar we extra aandacht aan kunnen schenken.
Meenemen: je eigen laptop
Neem een laptop mee. Heb je een beveiligde laptop? Dat is geen probleem; als je er maar mee online kunt. Voor deze workshop hoef je geen speciale software te hebben.
Voorbereiding en huiswerk
Je hoeft je niet voor te bereiden op deze opleiding. Wel moet je een vergelijkbare opleiding hebben afgerond of ervaring hebben in het vak. En we vragen je om van te voren na te denken over een case waarop je feedback wilt. En aan het eind van de tweede trainingsdag krijg je een huiswerkopdracht van ca. 30 minuten.
Krijg ik een certificaat?
Jazeker. Je krijgt na afloop van onze cursussen een certificaat mee
Boyd de Groot
UX-consultant
Specialiteiten: interaction design, user interface design, concept design, UX designmanagement.
Boyd is een stevige senior met meer dan 20 jaar ervaring. Een strategisch en conceptueel denker die niets liever doet dan bedrijven helpen om projectmatig te werken. Boyd werkt het liefst met multidisciplinaire ontwerp- en ontwikkelingsteams en is ook als freelance docent Interaction Design verbonden aan de Haagse Hogeschool.
ONTMOET DE TRAINER


Yolanda de Haan
Contentspecialist Gemeente Arnhem
Na de UX Basiscursus had ik behoefte aan meer verdieping en handvatten om de gekregen tools in te zetten. Hoe maak je een strategie, en hoe krijg je collega's of stakeholders mee in je plannen? Deze onderwerpen zijn zeker aan bod gekomen! Deze vervolgtraining is strategischer en je wordt op een positieve manier meer in het diepe gegooid. Er is een mooie afwisseling tussen theorie en praktijk en er is volop aandacht aan je eigen ontwikkeling binnen het vakgebied van UX.
TESTIMONIALS

Bert de Groot
Business Analist bij ABN AMRO
Wat een goede cursus! Dat zat hem niet alleen in de vakbekwaamheid van Anne Vroegop, maar ook in het feit dat het een kleine groep (6 deelnemers) was. Dit gaf ruimte voor verdieping en er was echt ruimte om van elkaars ervaringen leren. Ik ben hier echt heel tevreden over!

Madelon van de Water
UX Designer bij BookSpot
"Deze cursus sluit goed aan op de praktijk. De mix van theorie en praktijkopdrachten is goed verdeeld over de 3 cursusdagen. De opgedane kennis is dus direct toepasbaar. Daarnaast weer de nodige tips gekregen voor sites, waardoor mijn UX tools nog meer zijn uitgebreid. Een absolute aanrader deze cursus. "