top of page

Hoe kan het: in 10 dagen een junior UX Designer worden? Deze opleiding is verspreid over +/- 3/4 maanden. Tussendoor maak je vlieguren in het vak op eigen houtje, zodat je bij aanvang van elke trainingsdag opnieuw al je vragen kunt stellen waar je tegenaan loopt.

 

In deze opleiding volg je 4 trainingen achter elkaar:

UX Basis training

Customer Journey Masterclass 
Prototype training

Visual Design training.  

Een UX mindset, het UX werkproces of de meest belangrijke UX vaardigheden aanleveren? Aan het eind van deze opleiding beschikt je over alle skills die een junior UX Designer zou moeten beheersen. In welke mate hangt af van je eigen vlieguren die je maakt.

Voor wie?

  • Juniors en mediors in het digitale domein

  • Front-end developers, product owners, business-analysten

  • Visual designers, grafisch ontwerpers, user interface ontwerpers, beginnende UX Designers

  • Online marketeers/conversie-specialisten, webredacteurs.

  • Informatieanalisten, functioneel ontwerpers

10 trainingsdagen, verspreid over +/- 3/4 maanden € 6.095 (excl. btw)

Aantal deelnemers in opleiding: 4-6 vol=vol

Wil je begeleiding bij je ux portolio, het oefenen van sollicitatiegesprekken en Figma echt onder de knie krijgen? Kies dan voor de 13 weken UX Bootcamp

 

Dit zit er allemaal bij:

✓ Briefingframework om nieuwe UX projecten op te starten

✓ Tekenset met Copic-stiften en Sharpies

✓ Handige A4 sketch templates

✓ Gratis must read e-books

✓ Administratiekosten of andere verborgen kosten 

✓ De UX Academy Slack community waar onze trainers je blijvend helpen, ook ná de training

UX FUNDAMENTALS
OPLEIDING INTENS

Wat is het vak UX, wat doet een UX Designer en hoe kun je er zelf mee beginnen? Neem je case mee (of krijg er 1 van ons) en pas stap voor stap de theorie toe. Ga aan de slag met een ontwerpproject naar keuze in Axure, Sketch, Figma, Adobe XD of Proto IO en laat je begeleiden door de trainer. Krijg handvatten mee om je interface ontwerp goed te kunnen onderbouwen, als onderdeel in een klantreis.

WIJ ZIJN OP 7 PUNTEN ANDERS DAN ANDERE OPLEIDERS

1. Vooraf een telefonisch kennismakingsgesprek met de trainer
2. Kleine groepen met maximaal 6 cursisten: volop ruimte voor 1 op 1 coaching
3. Pas de theorie toe op je eigen projecten die je meeneemt naar de training
4. Wij zijn bevlogen ontwerpers in het werkveld en delen graag UX projecten waar we nu aan werken
5. Heerlijke vegetarische lunch en blijvend toegang tot onze online leeromgeving
6. In de UX Academy Slack community helpen onze trainers je ook ná de training
7. Certificaat van hét Nederlandse UX expertisecentrum

WELKE UX TECHNISCHE VAARDIGHEDEN LEER JE?

STAP 1:  GEBRUIKERSONDERZOEK DOEN

  • Leer de belangrijkste (o.a psychologische) UX principes zodat je met applicaties kunt beoordelen op gebruiksvriendelijkheid

  • Weet hoe je gebruiksvriendelijkheid kunt meten met gebruikersonderzoek

  • Ontdek de meest voorkomende fouten in een interface ontwerp

  • Achterhaal de psychologie en gebruikerswensen van je doelgroep om niet meer op onderbuikgevoel te ontwerpen

  • Ga naar huis met een lijst van de 15 belangrijkste user databronnen waarmee je eenvoudig gebruikersonderzoek kan doen

  • Maak naar aanleiding van je eigen onderzoek een persona en een customer journey

STAP 2:

GEBRUIKERSGERICHT ONTWERPEN

  • ​Maak kennis met verschillende software om prototypes en wireframes te maken

  • Ga in prototype software (bijv. Adobe XD, Figma, Marvel, Sketch) je case uitwerken

  • Krijg 1 op 1 onbeperkt hulp bij je uitwerking 

  • Leer interfaces te schetsen en maak je eigen schets library

  • Breng je prototypes onder de aandacht; meer draagvlak voor UX!

  • Verwerk user feedback in je prototypes

  • Overtuig je team van je ontwerp keuzes 

  • Presenteer je prototype; do's en dont's

STAP 3:
GEBRUIKSVRIENDELIJKHEID
TESTEN

  • Krijg een lean test methodiek aangeleerd waardoor je in 30 minuten eenvoudig kan testen met gebruikers! Deze test voer je uit op je meegebrachte case.​​​

  • Leer testen af te nemen met je prototype

  • Verzamel user feedback om je ontwerp te optimaliseren

WELKE SOFTSKILLS LEER JE?

UX WERKWIJZE

  • Leert het hele UX proces doorlopen met een vast framework: de UX briefing.

  • Weet hoe lang je met welke tool bezig zal zijn

  • Maak een Inschatting hoeveel tijd elke UX deliverable kost

  • Bepaal wat het minimale en maximale UX traject is 

SAMENWERKEN IN EEN TEAM

  • Ken je rol en verantwoordelijkheid in een project

  • Weet op welke momenten in het ontwikkelproces je een interaction designer inschakelt​ en wat iedereen doet in het team

  • Weet hoe je je als UX Designer eerder betrokken wordt bij de ontwikkeling van een applicatie in een SCRUM-omgeving

  • Kom er achter hoe je je team betrekt bij UX Design

  • Leer je keuzes in je ontwerpen te verdedigen en leg uit waarom jouw ontwerp goed en gebruiksvriendelijk is

REACTIES OP LINKEDIN

DE TRAINERS AAN HET WOORD

PROGRAMMA

Dag 1: Kennismaken met het vakgebied en de gebruiker

Leer denken als een UX Designer; voeg een nieuwe waarde toe aan je team
 

10.00 - 12.30 uur

  • Korte introductie. Wat is User Experience Design en Interaction Design? En hoe integreer je het in de bestaande manier van werken?

  • Je leert wat gebruiksvriendelijkheid is en hoe (en waarom) je de gebruiker betrekt in het ontwerpproces

  • Je krijgt inzicht in hoe je aan de slag gaat met UX Design, ontdekt de valkuilen en leert hoe je die kunt omzeilen. Wat is het minimale en maximale UX traject? 

  • Hoe kun je voldoen aan digitale toegankelijkheid en hoe pas je het toe in de praktijk?


13.00-15.00 uur

  • Je maakt kennis met de hele toolset aan UX deliverables -  25 stuks! - en leert overzicht houden

  • We gaan in op gebruikersonderzoek. Wie zijn je gebruikers en hoe kun je ze indelen?


15.30-16.30 uur

  • Je krijgt een kleine thuisopdracht: maak een UX-briefing om vast te stellen wat je rol en verantwoordelijkheden zijn als UX Designer (ca. 1 uur werk)​
     

Dag 2: Aan de slag met een case naar keuze

Je weet na deze dag echt wat UX kan inhouden en hoe je het hoort toe te passen. Je krijgt steeds meer vertrouwen met de materie en maakt kennis met de valkuilen van het vak.
 

10.00-12.30 uur

  • Met een UX quiz toetsen we de stof van dag 1

  • Je presenteert in 5 minuten een case naar keuze en ontvangt waardevolle feedback van de trainer en medecursisten.


13.00-15.00 uur

  • Je leert een persona maken en past deze toe op jouw case

  • Je ontdekt hoe je eenvoudig gebruikersonderzoek doet met 15 user-data-bronnen 

  • Je schrijft een user scenario voor je persona. Dit gebruiken we op dag 3


15.30-16.30 uur

  • We duiken in flowcharts en informatie-architectuur

  • We maken korte metten met alle vragen die op sticky notes zijn geschreven   


Dag 3: Je ontwerp testen, evalueren en optimaliseren

Ook op deze dag geen eindeloze ux-theorie, maar job-ready skills om direct toe te passen op je eigen case!

10.00-12.30 uur

  • Je krijgt tips en tricks voor het maken van een UX portfolio

  • We beantwoorden op alle vragen die op stickynotes zijn geschreven   


13.00-15.00 uur

  • Je ontwerpt op basis van gebruikerswensen (in plaats van op onderbuik gevoel) en test je eigen case met paper prototyping en wireframing

  • Je leert wat usability testing is en zet een usability test op voor jouw case


15.30-16.30 uur

  • We bespreken en verbeteren elkaars klikbare paper prototype

Dag 4​ Customer journeys

10.00-12.00 uur

  • Theorie achter customer journeys en service design

  • Voorbeelden van verschillende customer journeys en oefening met de groep 

  • Stappenplan: hoe ontwerp je een customer journey? 

  • Praktische tips: hoe creëer je draagvlak voor UX design met customer journeys? 


13.00-16.30

  • Huiswerk + start maken met de (voorbereidende) oefeningen:

  • (proto-)Persona

  • Stakeholdermap

  • Data bronnen en stappen in de journey

  • Wat als … er geen data is?

  • Individuele opdracht: een customer journey ontwerpen voor je eigen case

Dag 5 Uitwerken van customer journeys 

10.00-16.30 uur

  • Terugkoppeling over hoe het ‘huiswerk’ is verlopen

  • Oefening individueel: uitwerken journey

  • Feedback van trainer en van elkaar

  • Presentatie van journey aan elkaar (iedereen) Beoordelen journey: 1 of 2 journey kiezen en in groep:

  • Kansen spotten

  • Next steps benoemen

  • Theorie over draagvlak in de organisatie (Je journey verkopen)

  • Optioneel: Theorie Service blueprint en meerdere journeys managen

Dag 6 Leren schetsen

  • Je leert hoe je prototyping gebruikt in de verschillende fases van het UX designproces

  • Je leert schetsen als methode om snel veel ideeën te kunnen delen

  • Je creëert je eigen schets-library, zodat je altijd dezelfde soort users en wireframes schetst

  • Je leert user feedback verzamelen om zo je ontwerp te optimaliseren

Dag 7 Geavanceerde tools gebruiken

  • Je maakt kennis met de belangrijkste on- en offline tools. Met free trials van o.a. Proto.io, Marvel, InVision en bij belangstelling ook Sketch, Axure RP Pro, Figma en Adobe XD

  • We duiken dieper in de meest gebruikte prototypingtools en je leert hoe functionaliteiten in een gestroomlijnde workflow op elkaar aansluiten


Dag 8 Je eigen case prototypen 

  • We bespreken cases die je zelf aandraagt en bepalen hoe je deze het beste kunt prototypen

  • Je bouwt je eigen prototype(s)

  • Je leert je prototype overtuigend te presenteren aan stakeholders

 

Dag 9 Visual Design

10.00 - 12.30 uur

  • Vuistregels voor user interfaces

  • Visual design in de context van UX design

  • Mobile, responsive en adaptive design

  • Schrijf een UI briefing op basis van je eigen case

  • Gestaltprincipes

  • Kleurgebruik: de betekenis van kleuren, het maken en toepassen van

  • een palet, jargon en standaarden
     

13.00 - 16.30 uur

  • Typografie: lettertypes kiezen, teksten opmaken

  • User interfaces opmaken

  • Stappenplan voor het opmaken van een interface

  • User interface essentials: lay-out's en interactieve elementen vormgeven

  • Introductie tot best practices, pattern libraries en style guides

  • De belangrijkste design patterns uitgelicht

Dag 10 Doorvoeren van Visual design

10.00 - 12.30 uur

  • Oefening: spelen met compositie

  • Presentaties n.a.v. het huiswerk: leer van elkaars casus

  • Design Systems: waarom en hoe?
     

13.00 - 16.30 uur

  • Design tokens definiëren

  • Je krijgt wireframes en die zet je om naar een mock-up met een bijpassende huisstijl. 

  • Je visual design evalueren

  • Visuele trends en stijlen

PRAKTISCHE INFO

Inschrijven 

Schrijf je in. Daarna ontvang je een bevestiging per mail en een factuur.

 

Intakegesprek

De trainer belt je in de week voor de training om kennis te maken en behoeftes af te stemmen.

 

Meenemen: je eigen laptop

Neem een laptop mee. Heb je een beveiligde laptop? Dat is geen probleem; als je er maar mee online kunt. Voor deze opleiding hoef je geen speciale software of kennis te hebben. Zo zorgen we dat iedereen kan meedoen. 

Voorbereiding en huiswerk

Je hoeft je niet voor te bereiden op deze opleiding. We vragen je wel om na te denken over een case waarop je feedback wilt. Je krijg een huiswerkopdracht mee van ca. 30 minuten.

Krijg ik een certificaat?

Jazeker. Je krijgt na afloop van onze opleiding een certificaat mee. 

TRAINERS

Kaj van Leeuwen

UX Consultant/Customer Experience-designer, (Sinds 1999 UX Designer)

 

Kaj heeft ervaring als UX Consultant, interaction designer en design researcher. Hij weet alles van Customer Experience- en User Experience-design en deelt zijn kennis met plezier. Zijn credo: aandacht voor details is belangrijk voor een optimale klantervaring, mits de grote lijnen niet uit het oog worden verloren. 

 

Kaj op LinkedIn

rene_web.jpg

René Vendrig

Freelance Interaction designer (Sinds 1998 UX Designer)

Sinds zijn afstuderen als Interaction Designer in 1998 werkt René aan projecten die variëren van online campagnes en webshops tot ticketwebsites en applicaties die adviseurs helpen bij adviesgesprekken. Daarnaast geeft hij regelmatig workshops om software te verbeteren.
René is een ster in prototyping en deelt zijn oog voor detail graag met jou.

René op LinkedIn

Yvonne de Mey - Van Streefkerk

Freelance Senior UX Designer bij Gemeente Amsterdam (Sinds 2000 UX Designer)

yvonne_web.jpg

Specialiteiten: user centered design, kwalitatief user research, interaction design, usability testing, schetsen met pen en papier. Yvonne geeft de UX Basistraining. Werkt nu bij de Gemeente Amsterdam aan digitale oplossingen in de openbare ruimte.

 

Yvonne heeft de afgelopen 20 jaar voor diverse opdrachtgevers aan uiteenlopende projecten gewerkt en kent alle kneepjes van het vak. Elk nieuw project is voor haar een avontuur: een nieuw onderwerp, nieuwe gebruikers, nieuwe teams en nieuwe processen. Zo blijf je scherp en raak je nooit uitgeleerd.

bottom of page