top of page

USER INTERFACE
OPLEIDING

Maak flows en interfaces in Figma:

leer de fijne kneepjes van het vak met de meest populaire prototypetool van dit moment. Leer daarna denken vanuit design tokens en design systems en werk effectiever samen.
Het eindresultaat is een prachtig ontwerp in Figma!

Deze intensieve opleiding is een combinatie van de Figma Masterclass en de Visual Design training. Je mindset, het UX werkproces en vaardigheden: wat zijn jouw leerdoelen? Deze opleiding is voor mensen die al iets van het vak weten, maar de theorie en tools missen. 

 

Voor wie?

  • Voor juniors en mediors in het digitale domein

  • Front-end developers, product owners, business-analysten

  • Visual designers, grafisch ontwerpers, user interface ontwerpers, beginnende UX Designers

  • Online marketeers/conversie-specialisten, webredacteurs.

  • Informatieanalisten, functioneel ontwerpers

4 trainingsdagen, verspreid over 4 weken € 2.545 (excl. btw)

Aantal deelnemers in training: 4-6 vol=vol

Dit zit er allemaal bij:

✓ Administratiekosten

✓ Versnaperingen en heerlijke lunches

✓ Na het volgen van je training kun je voor al je vragen terecht bij onze UX Academy Slack community, waar onze trainers en oud-cursisten altijd voor je klaarstaan

 

WIJ ZIJN OP 7 PUNTEN ANDERS DAN ANDERE OPLEIDERS

1. Vooraf een telefonisch kennismakingsgesprek met de trainer
2. Kleine groepen met maximaal 6 cursisten: volop ruimte voor 1 op 1 coaching
3. Pas de theorie toe op je eigen projecten die je meeneemt naar de training
4. Wij zijn bevlogen ontwerpers in het werkveld en delen graag UX projecten waar we nu aan werken
5. Heerlijke vegetarische lunch en blijvend toegang tot onze online leeromgeving
6. In de UX Academy Slack community helpen onze trainers je ook ná de training
7. Certificaat van hét Nederlandse UX expertisecentrum

PROGRAMMA

Dag 1 Figma uitleg: waar zit wat en waarom?

10.00-16.30

  • Inleiding

  • Kennismaking met de werkomgeving (online en desktop)

  • Starten bestand, begrijpen hiërarchie (Pages, Frames, Layers)

  • Samenwerken aan een eenvoudig wireframe (rapid prototype)

  • Indeling a.h.v. een Layout Grid (kolommen en marges), Guides

  • Invoegen van vormen (lijnen en vlakken) en beelden (maskers)

  • Kleuren (vulling en lijn), pipet, verlopen, effects (Shadow, Blur)

  • Vormen tekenen met het bijzondere Vector Network (path/paint)

  • Gebruiken van populaire UI-elementen (iOS, Android, Windows)

(Huiswerk 2 van c.a uur)

Dag 2 Figma zelf toepassen

10.00-16.30

  • Tekst toevoegen (auto-width/height, fixen), typografie instellen

  • Objecten uitlijnen en groeperen, Autolayout, Constraints, Resize

  • Slimmer werken d.m.v. Styles en Assets (Components, Variants)‍

  • Meer formaten makkelijker aanmaken m.b.v. Responsive Resize

  • Navigaties, scrolls, overlays, hovers, transities, (micro)animaties

  • Speciale features zoals Font Agent, Plugins, Thumbnails

  • Integratie met andere populaire software en bestandstypen

  • Anderen uitnodigen voor samenwerken, tekst en audio-chat

  • Delen van Libraries, Templates, instellen/gebruiken van versies

  • Voorbereiden en maken van Style Guide en/of Design System 

  • Presenteren, in een browser of de mobile app, met hotspot-hints

  • commentaren, feedback verzamelen, ook via andere platformen

  • Exporteer frames, materialen, en design-specs voor developer

Dag 3 Visual Design 

10.00-16.30

  • Wat is visual design?

  • Je rol als visual designer in een team

  • Je werkwijze

  • Kleurgebruik, ruimtegebruik; hoe ontwerp je user focus?

  • Veelgemaakte fouten in visual design

  • Gestalt Principles 

  • Wetten, regels, standaarden: herhaling, contrast, uitlijning

  • Kleurgebruik, witgebruik

  • Responsive/Adaptive Design in visual design

  • Populaire layout-grids/stijlen, trends, pattern Libraries

  • Navigatie ontwerpen: Menubalken, buttons, en andere interactie elementen ontwerpen

  • Typografie en tekstblokken

  • Content vormgeven: videos, afbeeldingen, animaties

  • Huisstijlgidsen vs. UX styleguides 

  • Design tokens 

  • Design systems

  • Het stappenplan: hoe interface ontwerpen vanuit een huisstijlgids

  • Oefening: ontwikkel een digitale huisstijlgids vanuit een interface ontwerp


(Huiswerk 2 van c.a uur)

Dag 4 Huisstijlgidsen​ en aan de slag

10.00-16.30

  • Huisstijlgidsen vs. UX styleguides 

  • Design tokens 

  • Design systems

  • Het stappenplan: hoe interface ontwerpen vanuit een huisstijlgids

  • Oefening: ontwikkel een digitale huisstijlgids vanuit een interface ontwerp

  • Oefening: maak een visueel ontwerp na in een tool naar keuze.

  • Oefening: Je krijgt wireframes en die zet je om naar een mock-up

  • Je visual design testen

PRAKTISCHE INFO

Inschrijven 

Schrijf je in. Daarna ontvang je een bevestiging per mail en een factuur. 

Intakegesprek

De trainer belt je in de week voor de training om kennis te maken en om te kijken of er onderwerpen zijn waar extra aandacht aan kan worden geschonken.

 

Meenemen: je eigen laptop

Neem een laptop mee. Heb je een beveiligde laptop? Dat is geen probleem; als je er maar mee online kunt. Voor deze training hoef je geen speciale software of kennis te hebben. 

Voorbereiding en huiswerk

Je hoeft je niet voor te bereiden op deze opleiding. We vragen je wel om na te denken over een case waarop je feedback wilt. Je krijgt wel een huiswerkopdracht mee van ca. 30 minuten.

Krijg ik een certificaat?

Jazeker. Je krijgt na afloop van onze opleiding een certificaat mee. 

ONTMOET DE TRAINERS 

peter_kl.jpg

Peter Villevoye

Trainer bij UX Academy

Peter is een trainer in hart en nieren. Hij weet alles over UX, mede omdat hij 'UX certified' is vanuit Nielsen Norman Group. Daar heeft hij diverse certificaten gehaald, waaronder: Information Architecture, Navigation Design, Emerging Patterns for Web Design Tradeoffs & Decision Frameworks, Visual Design for Mobile and Tablet en Design Facilitating UX Workshops.

koen_kl.jpg

Koen Ahn

Freelance Designer

 

Koen is een generalist die grafisch ontwerp, front-end development, UX Design en illustratie combineert om snel te kunnen schakelen in kleine teams en om een breed scala aan klanten verder te helpen. 

 

Sinds zijn start in 2012 als webdesigner heeft hij aan projecten gewerkt voor Heineken, FranklinCovey Benelux en tal kleine bedrijven, stichtingen en ondernemers. In 2021 en 2022 gaf hij naast zijn freelancewerk ook les aan het Grafisch Lyceum Utrecht aan de opleiding webdesign, waar hij UX meer naar de voorgrond heeft gebracht in het curriculum.

bottom of page