top of page

UX RESEARCH & DESIGN
OPLEIDING

Leer grondig onderzoek doen naar je gebruikers met verschillende methodieken. Ga daarna aan de slag in prototype software om je ontwerpen te maken op basis van feiten en inzichten.

WIJ ZIJN OP 7 PUNTEN ANDERS DAN ANDERE OPLEIDERS

1. Vooraf een telefonisch kennismakingsgesprek met de trainer
2. Kleine groepen met maximaal 6 cursisten: volop ruimte voor 1 op 1 coaching
3. Pas de theorie toe op je eigen projecten die je meeneemt naar de training
4. Wij zijn bevlogen ontwerpers in het werkveld en delen graag UX projecten waar we nu aan werken
5. Heerlijke vegetarische lunch en blijvend toegang tot onze online leeromgeving
6. In de UX Academy Slack community helpen onze trainers je ook ná de training
7. Certificaat van hét Nederlandse UX expertisecentrum

Deze opleiding is een combinatie van de UX Prototype training en de UX Research training

 

Voor wie?

​Je bent UX Designer, UI Designer, UX Writer, productdesigner of servicedesigner en wil meer all round zelf user research doen en prototypes ontwikkelen.

 

6 trainingsdagen, verspreid over 6 weken € 4.095 (excl. btw)

Aantal deelnemers in de opleiding: 4-6 vol=vol!

Dit zit er allemaal bij:

✓Lijst met voorbeeld vragen voor verschillende typen interviews

✓ Scripttemplate voor usability testing

✓ Je case testen in een mobiel usability lab

✓ Tekenset met Copic-stiften en Sharpies

✓Handige A4 sketch templates

✓ Keyboard cheatsheet van shortcuts in Sketch

✓ Administratiekosten

✓ De UX Academy Slack community waar onze trainers je helpen, ook ná de training

GEBRUIKERS
ONDERZOEK UITVOEREN

Je leert:

  • UX research doen op basis van je eigen case

  • De belangrijkste UX researchmethoden en - technieken kennen, plus de nieuwste tools

  • Interviewvaardigheden 
    die ook van pas kunnen komen in andere gesprekken

  • Dat je een onderbuikgevoel kan wegnemen door het onderzoeken van gebruikersgedrag.

  • Dat je je team kan overtuigen dat meer tijd en budget naar ux research zou moeten gaan

ONDERZOEKS-DATA INTERPRETEREN 

Je leert:

  • Designkeuzes beargumenteren op basis van data

  • Hoe je van onderzoeksdata naar conclusies en bruikbare inzichten komt en hoe je deze communiceert

  • Hoe je overzicht houdt over een grote hoeveelheid gebruikersdata

  • Dat je op basis van data stakeholders makkelijker overtuigen van ontwerpkeuzes. 

  • Efficiëntie brengen in het ontwerpproces: dankzij onderzoek weet je wat werkt en wat niet, zo kun tijdens het ontwerptraject sneller keuzes maken

IDEATION EN INTERFACE 
SCHETSEN

​Je leert:

  • Schetsen als een pro

  • Een eigen schets-library ontwikkelen

  • Overzicht krijgen op alle UX prototypingtools: wanneer zet je welke in?

  • Hoe de software programma's werken

  • Een workflow in te richten: alle handige plugins en API's voor je prototype 
    installeren om nog sneller te werken

PROTOTYPEN

Je leert:

  • Je favoriete prototype software; al je vragen zijn beantwoord!

  • User feedback verwerken in je prototypes

  • Onder begeleiding een prototype uitwerken voor je eigen case in Axure, Sketch of Proto IO

  • Het proces van prototyping

  • Je prototypes onder de aandacht brengen bij je team; meer draagvlak voor UX!

  • Met een prototype je team overtuigen van je ontwerp keuzes 

  • Je prototype te presenteren; do's en dont's

PROGRAMMA

Dag 1: Kennismaken met UX research

De eerste dag staat in het teken van kennismaken met het vakgebied van UX research en de verschillende methoden en technieken. Iedereen werkt aan een eigen meegebrachte case / project gedurende de dag. 


10.00-12.30 uur: Introductie 

  • UX research fundamentals: wat is UX research en waarom is het belangrijk

  • Het plannen en opzetten van je onderzoek

  • Onderzoeksvragen formuleren

13.00 - 16.30 uur: UX research fundamentals

  • Methoden, technieken en tools in UX research & wanneer gebruik je wat

  • Werven van deelnemers voor je onderzoek

  • Script schrijven: hoe kom je van onderzoeksvragen naar interviewvragen

Dag 2: Interviewtechnieken

De tweede dag staat in het teken van interviewen in een echt mobiel usabilitylab. Interviewen een van de belangrijkste skills voor een UX Researcher. Je hebt interviewtechnieken niet alleen nodig voor diepte-interviews, maar ook voor focus groepen, usability tests, concept tests en contextual inquiries, etc. De diepgang die je bereikt in je onderzoek en de kwaliteit van de resultaten is voor een groot deel afhankelijk van de vaardigheden van de onderzoeker: stel je de juiste vragen en stel je die vragen op de juiste manier? 


10.00-12.30 uur: Interviewtechnieken

  • Theorie achter interviewen

  • Omgaan met lichaamstaal en sfeer tijdens het interview

  • Ontvangen van feedback op je interviewvaardigheden

13.00 - 16.30 uur: oefenen

  • Oefenen met interviewtechnieken

  • Omgaan met lastige situaties & biases

Dag 3: Chocola maken van data en de context van onderzoek

Deze dag zit alleen in de driedaagse training. Op dag 3 ligt de focus op het analyseren, verwerken en communiceren van data. We gaan in op hoe je chocola maakt van je onderzoeksresultaten en hoe je die op een effectieve manier communiceert binnen de organisatie. Daarnaast bespreken de context van UX research. 


10.00 - 12.30 uur: Analyse en verwerken van onderzoeksdata

  • Wat is je rol als onderzoeker

  • Hoe past UX research in het ontwerpproces

  • Hoe krijg je de organisatie mee 

  • Doe je zelf onderzoek of besteed je het uit

  • Analyseren en verwerken van onderzoeksdata

13.00 - 16.30 uur: Communicatie van de resultaten

  • Oefenen met het analyseren van en verwerken van onderzoeksresultaten

  • Hoe communiceer je data effectief

Dag 4: Leren schetsen

  • Je leert hoe je prototyping gebruikt in de verschillende fases van het UX designproces.

  • Je leert schetsen als methode om snel veel ideeën te kunnen delen.

  • Je creëert je eigen schets-library, zodat je altijd dezelfde soort users en wireframes schetst. Je leert je eigen stijl van schetsen voor het creëren van praatplaaten en wireframes.

  • Je leert user feedback verzamelen om zo je ontwerp te optimaliseren.

Dag 5: Geavanceerde tools gebruiken

  • Je maakt kennis met de belangrijkste on- en offline tools. Met free trials van o.a. Proto.io, Marvel, InVision en bij belangstelling ook Sketch, Axure RP Pro, Figma en Adobe XD.

  • We duiken dieper in de meest gebruikte prototypingtools en je leert hoe functionaliteiten in een gestroomlijnde workflow op elkaar aansluiten.


Dag 6: Je eigen case prototypen 

  • We bespreken cases die je zelf aandraagt en bepalen hoe je deze het beste kunt prototypen.

  • Je bouwt je eigen prototype(s).

  • Je leert je prototype overtuigend te presenteren aan stakeholders.

PRAKTISCHE INFO

Inschrijven 

Schrijf je in voor de UX Design en Research opleiding. Daarna ontvang je een bevestiging per mail en een factuur.

Intakegesprek

De trainer belt je in de week voor de training. Dan maken we even kennis en kijken we of er onderwerpen zijn waar we extra aandacht aan kunnen schenken.

 

Meenemen: je eigen laptop

Neem een laptop mee. Heb je een beveiligde laptop? Dat is geen probleem; als je er maar mee online kunt. Voor deze workshop hoef je geen speciale software te hebben.

Voorbereiding en huiswerk

Je hoeft je niet voor te bereiden op deze opleiding. Wel moet je een vergelijkbare opleiding hebben afgerond of ervaring in het vak hebben! En we vragen je om van te voren na te denken over een case waarop je feedback wilt. En aan het eind van de eerste trainingsdag krijg je een huiswerkopdracht van ca. 2-4 uur.

Krijg ik een certificaat?

Jazeker. Je krijgt na afloop van onze opleiding een certificaat mee. 

ONTMOET DE TRAINERS

1523363142692.jpeg
rene_web.jpg

Sjoerd Walinga

Senior consultant bij Concept 7 sinds 2008

 

Specialiteiten: interaction design, user interface design. Ik maak moeilijke dingen makkelijk. En dat is soms best moeilijk. Ik zorg ervoor dat de klantbeleving van jouw digitaal product beter wordt én je conversie toeneemt.
Dit doe ik door design te combineren met psychologie, gebruikersonderzoek, data, 10 jaar ervaring en een flinke dosis passie. Daarbij gebruik ik het proces en denkwijze van Design Thinking. 

René Vendrig

Interaction designer sinds 1998

Sinds zijn afstuderen als Interaction Designer in 1998 werkt René aan projecten die variëren van online campagnes en webshops tot ticketwebsites en applicaties die adviseurs helpen bij adviesgesprekken. Daarnaast geeft hij regelmatig workshops om software te verbeteren. René is een ster in prototyping en deelt zijn oog voor detail graag met jou.

René op LinkedIn

bottom of page