top of page

UX Design gaat verder dan prototypes maken. Hoe stel je de juiste vragen aan gebruikers en stakeholders? Hoe kun je de gebruiksvriendelijkheid van een applicatie optimaliseren zonder dat dat ten koste gaat van de conversie? Hoe zetten andere organisaties UX succesvol in?

 

Neem zelf een project mee en leer de theorie toe te passen aan de hand van de UX briefing. Ontvang feedback van de trainer op je uitwerking en leer om op basis van user data te ontwerpen in plaats van op onderbuikgevoel. Je werkt aan echte cases die je in je UX portfolio kunt opnemen. Na deze intensieve basistraining kun je aan de slag als UX Designer.

Download de gratis pdf waarin staat waarom bedrijven investeren in UX en geef je website, app, backoffice systeem of interne applicatie een boost!

Voor wie?

  • UI Designers, beginnende UX Designers, visual designer of grafisch ontwerper

  • Front-end developers

  • Product owners

  • Online marketeer of conversiespecialisten

  • Online copywriters of webredacteuren

  • Business-analists, informatieanalist of functioneel ontwerpers

3 dagen / € 2.195,- (excl. btw) 

Aantal deelnemers: 4 tot 6 (vol=vol)


Dit zit er allemaal bij:

✓ De belangrijkste slides per dag in pdf

✓ UX Briefing om nieuwe UX projecten op te starten

✓ Gratis e-books

✓ Administratiekosten

✓ Versnaperingen en heerlijke lunches

✓ Na het volgen van je training kun je voor al je vragen terecht bij onze UX Academy Slack community, waar onze trainers en oud-cursisten altijd voor je klaarstaan

UX BASISTRAINING

Hét perfecte startpunt als je als met UX aan de slag wilt of UX collega's in je organisatie beter wilt begrijpen.

Niet voor niets zit deze training altijd vol!

WIJ ZIJN OP 7 PUNTEN ANDERS DAN ANDERE OPLEIDERS

1. Vooraf een telefonisch kennismakingsgesprek met de trainer
2. Kleine groepen met maximaal 6 cursisten: volop ruimte voor 1 op 1 coaching
3. Pas de theorie toe op je eigen projecten die je meeneemt naar de training
4. Wij zijn bevlogen ontwerpers in het werkveld en delen graag UX projecten waar we nu aan werken
5. Heerlijke vegetarische lunch en blijvend toegang tot onze online leeromgeving
6. In de UX Academy Slack community helpen onze trainers je ook ná de training
7. Certificaat van hét Nederlandse UX expertisecentrum

REVIEWS OP LINKEDIN

WERK IN 3 STAPPEN IN DE TRAINING 

STAP 1:  GEBRUIKERSONDERZOEK DOEN

  • Leer hoe je gebruiksvriendelijkheid kunt meten met gebruikersonderzoek

  • Leer hoe je onderzoeksdata vastlegt in een persona

  • Ontdek de meest voorkomende fouten in een interface ontwerp en krijg een lijst van de 20 belangrijkste user data-bronnen waarmee je eenvoudig user research kunt doen

  • Leer de psychologie achter UX Design

  • Achterhaal de wensen van je doelgroep zodat je niet meer op onderbuikgevoel hoeft te ontwerpen

STAP 2:

GEBRUIKERSGERICHT ONTWERPEN

  • Ontwikkel een persona voor je case

  • Ontwikkel een user scenario voor je case en leg vast welke interactie elementen ontwikkeld moeten worden

  • Kies de passende software en tools om je prototypes en wireframes te maken

  • Maak een paper prototype of werk je case uit in prototype software (bijvoorbeeld Marvel) 

STAP 3:

TESTEN OP GEBRUIKSVRIENDELIJKHEID

  • Voer een lean usability test uit om je prototype eenvoudig te testen met gebruikers​​​

  • Verwerk gebruikersfeedback in je interface ontwerp en voer opnieuw een usability test uit

  • Leer de belangrijkste (o.a psychologische) UX principes zodat je applicaties kunt beoordelen op gebruiksvriendelijkheid

LEER DE BELANGRIJKSTE UX SOFT SKILLS

HOE BEGIN JE EEN UX PROJECT?

Wat ga je leren?

  • Het hele UX proces doorlopen met het UX briefing framework

  • Hoe lang je met welke tool bezig zult zijn

  • Wat het minst en het meest uitgebreide UX traject is

  • Welke boeken en blogs een must read zijn

  • Hoe bedrijven UX opzetten en uitvoeren en waar ze tegenaan lopen

JE ROL & VERANTWOORDELIJKHEID

Wat ga je leren?

  • Inschatten hoeveel tijd elke UX-deliverable kost

  • Hoe je zorgt dat je als UX-designer eerder betrokken wordt bij de ontwikkeling van een applicatie in een scrum-omgeving

  • Hoe je je team betrekt bij jouw UX design

  • Op welke momenten in het ontwikkelproces je een UX Designer inschakelt

  • Op welke momenten in het ontwikkelproces je een UI Designer inschakelt

  • Wat een professionele UI Designer onderscheidt van een amateur

  • De keuzes in je ontwerpen verdedigen en uitleggen waarom jouw ontwerp goed en gebruiksvriendelijk is

DE TRAINER AAN HET WOORD

PROGRAMMA

DAG 1

Maak kennis met het vakgebied en de gebruiker. Leer denken als een UX Designer en voeg zo nieuwe waarde toe aan je team.

10.00 - 12.30 uur

  • Korte introductie: Wat is User Experience Design en User Interface Design? En hoe integreer je ze in de bestaande manier van werken?

  • Wat is gebruiksvriendelijkheid en hoe (en waarom) betrek je de gebruiker in het ontwerpproces?

  • Hoe ga je aan de slag met UX Design, welke valkuilen zijn er en hoe ontwijk je die?

  • Wat is het minst en het meest uitgebreide UX traject?

  • Hoe kun je voldoen aan digitale toegankelijkheid en hoe pas je dat toe in de praktijk?

13.00 - 15.00 uur

  • Wat is de hele toolset aan UX deliverables - 25 stuks! - en hoe hou je overzicht?

  • Gebruikersonderzoek: wie zijn je gebruikers en hoe kun je ze indelen?

15.30 - 16.30 uur

  • Thuisopdracht: volg het UX Briefing Framework om vast te stellen wat je rol en verantwoordelijkheden zijn als UX Designer (ongeveer 1 uur werk)


DAG 2

Ga aan de slag met een case naar keuze. Je weet na deze dag echt wat UX Design inhoudt en hoe je het hoort toe te passen. Je raakt steeds vertrouwder met de materie en maakt kennis met de valkuilen van het vak.

10.00 - 12.30 uur

  • UX quiz toetsen over de stof van dag 1

  • Je presenteert in 5 minuten een case naar keuze en ontvangt waardevolle feedback van de trainer en medecursisten.

13.00 - 15.00 uur

  • Hoe maak je een persona en hoe pas je die toe op jouw case?

  • Hoe doe je eenvoudig gebruikersonderzoek met 20 user-data-bronnen? 

  • Je schrijft een user scenario voor je persona, dat je op dag 3 gebruikt

15.30 - 16.30 uur

  • We duiken in flowcharts en informatie-architectuur

  • We maken korte metten met alle vragen die op sticky notes zijn geschreven   

DAG 3

Test, evalueer en optimaliseer je ontwerp. Ook op deze dag geen eindeloze UX theorie, we focussen op job-ready skills die je direct toepast op je eigen case!

10.00 - 12.30 uur

  • Tips en tricks voor het maken van een UX portfolio

  • We beantwoorden de overgebleven vragen op de sticky notes   

13.00 - 15.00 uur

  • Je ontwerpt op basis van gebruikerswensen (in plaats van op onderbuikgevoel) en test je eigen case met paper prototyping en wireframing

  • Je leert wat usability testing is en zet een usability test op voor jouw case

15.30 - 16.30 uur

  • Bespreken en verbeteren van elkaars klikbare paper prototype

PRAKTISCH

Inschrijven 

Schrijf je online in. Daarna ontvang je een bevestiging per mail en een factuur.

Intakegesprek

De trainer belt je in de week voor de training om kennis te maken en behoeftes af te stemmen.

Hardware

Neem je eigen laptop mee (geen tablet). Heb je een beveiligde laptop? Dat is geen probleem; als je er maar mee online kunt. Je hebt geen speciale software nodig.

Voorbereiding

Dit bespreken we tijdens de intake. Denk alvast na over een case waarop je feedback wilt.

Huiswerk

Na dag 1 en dag 2 krijg je een huiswerkopdracht die ongeveer 1 uur in beslag neemt.

Krijg ik een certificaat?

Jazeker! Je krijgt na afloop van onze trainingen een certificaat van deelname opgestuurd. 

Brochure downloaden

Je kunt de brochure downloaden als pdf.

ONTMOET DE TRAINER 

yvonne_web.jpg

Yvonne de Mey van Streefkerk
 

UX Consultant sinds 2000. Specialiteiten: user centered design, kwalitatief user research, interaction design, usability testing, schetsen met pen en papier. Yvonne geeft de UX Basistraining. Werkt nu bij de Gemeente Amsterdam aan digitale oplossingen in de openbare ruimte.

 

Yvonne heeft de afgelopen 20 jaar voor diverse opdrachtgevers aan uiteenlopende projecten gewerkt en kent alle kneepjes van het vak. Elk nieuw project is voor haar een avontuur: een nieuw onderwerp, nieuwe gebruikers, nieuwe teams en nieuwe processen. Zo blijf je scherp en raak je nooit uitgeleerd.

EDUCATIE PARTNERS

logoUXQB-rtp2022_withBackground.png
Schermafbeelding 2020-07-01 om 11.57.35.
Schermafbeelding 2019-02-11 om 12.55.06.
rccr-badge-white_2x.png

 Enthousiaste trainers uit het veld    Interactieve, praktijkgerichte trainingen    Gelijkwaardig groepsniveau

bottom of page